Návrh zákona o strategických investíciách od Ministerstva dopravy SR podľa mimovládnych organizácií (MVO) významne zasahuje do vlastníckych práv. Tvrdia, že je nedemokratický, neústavný a zásadne obmedzuje kompetencie samospráv, keďže umožňuje realizovať investície aj v rozpore s ich územnými plánmi.
Ako v stredu informovali, navrhovaný zákon obsahuje toľko hrubých zásahov do práv občanov, že ho žiadajú stiahnuť a celý prepracovať. Z tohto dôvodu 25 mimovládnych organizácií a iniciatív začalo k zákonu zber podpisov pod hromadnú pripomienku, ktorá za jedno popoludnie získala viac ako 1 500 podpisov.
MVO: Na skrátené konanie nie je dôvod
Ministerstvo dopravy predložilo návrh zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície na skrátené medzirezortné pripomienkovanie. Zdôvodnilo to nesplnením záväzkov vyplývajúcich zo Zmluvy o pristúpení SR k Európskej únii nedodržaním lehoty na prebratie smernice o zefektívňujúcich opatreniach na dosiahnutie pokroku pri realizácii transeurópskej dopravnej siete (TEN-T) z roku 2021. Zámerom je podľa rezortu dopravy urýchliť prípravu a realizáciu významných investičných projektov.
Podľa mimovládok na skrátené pripomienkovanie nie je dôvod a lehota sedem pracovných dní na to nie je dostatočná. Ako uviedli, podstatná časť návrhu zákona sa venuje novej úprave strategických investícií, pričom je zmätočná, duplicitná a ústavne problematická. „Investor získa neporovnateľne väčšie práva ako vyvlastňovaný občan, napríklad bude môcť vstúpiť na majetok ešte skôr, než bude vyvlastnený," upozornila právnička Via Iuris Ivana Figuli.
Definícia strategickej investície je vraj vágna
Vláda podľa nej vďaka tomuto návrhu môže prevalcovať samosprávy, keďže v rozpore s ich územným plánom môže presadiť stavbu na území obce alebo kraja. „Ak raz vláda rozhodne, že nejaká investícia bude povýšená na tzv. strategickú, potom to bude mať neobmedzenú platnosť a na neobmedzený čas tak zasiahne do vlastníckych práv bežných ľudí na dotknutom území,” uviedla Figuli.
Čo je strategická investícia, je podľa mimovládok v návrhu zákona definované veľmi vágne a otvára možnosť takto označiť prakticky akýkoľvek verejný projekt bez hlbšieho skúmania, v rozpore s územnými plánmi obcí.
„V momente vydania osvedčenia investor dostáva od vlády v podstate divokú kartu, a to na neobmedzený čas. Tá mu zabezpečí formálne posudzovanie vplyvov na životné prostredie v lehote, v rámci ktorej je prakticky nemožné reagovať,” priblížila Martina Paulíková z WWF Slovensko. Podotkla, že investor zároveň získa prístup na akékoľvek pozemky a do ktorýchkoľvek stavieb, pričom vlastník s tým nemôže nič urobiť.
Zákon má urýchliť dôležité stavby
Zákon o strategických investíciách podľa ministra dopravy Jozefa Ráža (nominant Smeru-SD) rieši najmä ich prípravu a verejné obstarávanie. Teda najväčšie problémy infraštruktúrnych projektov, keďže celý proces od prípravy až po realizáciu trvá priemerne štrnásť rokov. Opatrenia v zákone majú výrazne skrátiť prípravu všetkých dôležitých stavieb. „Toto je to, čo Slovensko najviac potrebuje," uviedol nedávno na sociálnej sieti vo videu o návrhu zákona Ráž.
Pre infraštruktúrne projekty má byť úplne zrušené územné rozhodnutie. „V prípade, že stavba investície je v súlade s územným plánom, tak sa pôjde priamo do stavebného povolenia," uviedol Ráž. V posudzovaní vplyvu stavieb na životné prostredie rezort navrhuje skrátiť lehoty na vyjadrovanie sa verejnosti aj na doručovanie a preberanie písomnosti. Zmeniť sa majú tiež princípy vo vyvlastňovacom konaní bez vplyvu na občana, so zavedením predkupného práva.