Niekoľko krajín zavádza nové dane na elektrické vozidlá, keďže hrozí, že vyraďovanie spaľovacích motorov spôsobí v ich rozpočtoch dieru vo výške 110 miliárd dolárov. Prídu totiž o časť príjmov z dane za benzín a naftu. Medzi jurisdikcie, ktoré zavádzajú zmeny, patria Spojené kráľovstvo, Nový Zéland, Izrael a väčšina štátov USA; ich cieľom je získať nové finančné prostriedky a kompenzovať poklesy príjmov zo spotrebných daní. Informuje o tom Financial Times.
Nové opatrenia sú rôzne, od registračných poplatkov až po poplatky za používanie ciest na základe najazdených kilometrov a daní na verejných nabíjacích staniciach. Majitelia elektromobilov a ekologickí aktivisti tvrdia, že to všetko spomalí prechod na alternatívy s nižšími emisiami. „Je to skôr ako pokuta," povedal Jeff Shoffner, ktorý jazdí na elektrickom Chevrolete Bolt v Tennessee, kde sa ročné poplatky tento rok zdvojnásobili na 200 dolárov. „Nebránim sa plateniu dodatočného poplatku, ale myslím si, že je príliš vysoký."
Nové poplatky prichádzajú v chúlostivom čase, keďže dopyt po elektrických vozidlách klesá. Mnohé automobilky zastavili svoje plány elektrifikácie. Generálny riaditeľ Tesly Elon Musk v reakcii na klesajúce príjmy zatvoril celú divíziu nabíjacích staníc Supercharger a prepustil stovky zamestnancov. „Veľa z týchto opatrení nie je politicky populárnych. Je ťažké zvýšiť dane, ale je to potrebné,“ povedala Rachel Alandová, riaditeľka sekcie dopravy Americkej rady pre energeticky efektívnu ekonomiku, think-tanku so sídlom vo Washingtone. Povedala, že výber dane z palív už nejaký čas klesá. Využívanie elektrických vozidiel na cestách vytvára dodatočný tlak na nezanedbateľný zdroj vládnych príjmov.
Podľa údajov Medzinárodnej agentúry pre energetiku prechod na elektromobily ubral v minulom roku celosvetovo z príjmov z daní z benzínu a nafty desať miliárd dolárov. Očakáva sa, že čistá strata do roku 2035 vzrastie na 110 miliárd dolárov, ak krajiny splnia svoje ciele v oblasti elektrifikácie. Vlády tak prídu o dôležité finančné prostriedky, ktoré sú často účelovo viazané na zaplatenie údržby ciest a zlepšenia dopravy.
Európa, kde majú krajiny tendenciu vyberať vyššie dane na benzín a naftu v porovnaní so Spojenými štátmi a Čínou, sa v minulom roku na celosvetových stratách príjmov podieľala šesťdesiatimi percentami.