Ak by sa ceny elektronických diaľničných známok zvyšovali kontinuálne o určité percento, napríklad o jedno euro ročne, nemuseli by vzrásť tak „skokovo“. Štátny tajomník Ministerstva dopravy SR Jaroslav Kmeť si to myslí v súvislosti s nárastom cien diaľničných známok od začiatku tohto roka o dvadsať percent. Ich ceny sa na Slovensku predtým naposledy zvyšovali pred dvanástimi rokmi.
„Od roku 2011 sa otvorilo približne tristo kilometrov nových diaľnic. Logicky, keď máme viac diaľnic, potrebujeme aj viac peňazí na ich údržbu. Tá je v porovnaní s rokom 2011 výrazne drahšia. Rástli všetky náklady, ako je cena materiálov, soli, ale aj mzdy zamestnancov. Svoje urobila inflácia,“ uviedol v rozhovore pre agentúru SITA a portál SITA Doprava Kmeť.
Zvýšená cena 60 eur za ročnú a 365-dňovú známku podľa rezortného štátneho tajomníka znamená pre motoristov jednu plnú nádrž, či prezutie. „Je to menej ako pravidelný servis, poistka. Ak má motorista peniaze na toto všetko, tých 10 eur navyše ho určite neprivedie do krachu. Avšak na druhej strane to výrazne pomôže jeho komfortu na cestách,“ dodal Kmeť.
Cena diaľničných známok s platnosťou na tento kalendárny rok a 365 dní sa zvýšila z 50 eur na 60 eur, v prípade 30-dňovej známky zo 14 eur na 17 eur a 10-dňovej z 10 eur na 12 eur.
Nariadenie vlády o výške úhrady diaľničnej známky za užívanie vymedzených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest je účinné od začiatku roka. Ministerstvo dopravy SR zdôvodnilo zvýšenie cien elektronických diaľničných známok pre zvyšujúce sa náklady Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. na údržbu a opravy diaľničnej siete. Ceny diaľničných známok sa na Slovensku naposledy upravovali v roku 2011 a odvtedy podľa rezortu dopravy dĺžka siete diaľnic a rýchlostných ciest narástla približne o tretinu, teda o tristo kilometrov.