Vo vidieckych oblastiach Japonska sa stala módnou záležitosťou premena opustených železničných tratí na špeciálne cyklistické chodníky. Obce dúfajú, že v cykloturisti podporia ich ekonomickú životaschopnosť.

Vláda označila cyklistiku za oblasť rastu, ktorá môže na vidiek priniesť peniaze miestnych i zahraničných nadšencov. Po celej krajine tak boli vybudované alebo sa plánujú špecializované cyklistické chodníky, píše agentúra Kjódó.

Prevaha áut aj prírodné katastrofy

Takmer desať cyklotrás v lokalitách od ostrova Hokkaidó na severe po prefektúry Nagasaki a Óita na juhu ostrova Kjúšú už využíva zrušené železničné trate.

Regionálne železnice, ktoré boli predtým životne dôležité pre miestne komunity, boli postupne zrušené, pretože automobilizmus, vyľudňovanie a prechod k vysokorýchlostným medzimestským vlakom znížili počty cestujúcich.

Okrem týchto faktorov k uzavretiu niektorých regionálnych železničných tratí prispel aj nedostatok peňazí a dopytu k ich obnove po poškodení pri prírodných katastrofách.

V súčasnosti existuje asi desiatka železničných tratí, na ktorých bola premávka čiastočne alebo úplne zrušená, pretože ich poškodili prírodné katastrofy, ako sú silné dažde, tajfún či zemetrasenie.

Budúcnosť niektorých z týchto tratí sa zdá byť neistá a prevádzkovatelia železníc a miestne samosprávy majú záujem na tom, nájsť pre nich budúcnosť, aby sa dali využiť inak.

Trate ako ideálne cyklotrasy

V prefektúre Nagasaki sa teraz pracuje na prestavbe opustenej železnice, ktorá by sa mala premeniť na cyklistický chodník, a zúčastnené strany dúfajú, že sa im podarí vytvoriť atrakciu svetovej úrovne pre cykloturistiku.

Šestnásť rokov po tom, ako tade prešli posledné vlaky, sa 35-kilometrový úsek niekdajšej železničnej trate Šimabara dlhej vyše 78 kilometrov prestavuje na cyklotrasu. Prevádzku na tomto úseku v 90. rokoch niekoľkokrát zastavila séria erupcií neďalekej sopky, priamou príčinou jej uzavretia v roku 2008 bol nakoniec nedostatok cestujúcich.

Cykloturistika je v Japonsku čoraz populárnejšia vďaka svojim zdravotným prínosom. Môže byť aj relatívne lacnou aktivitou, ktorá ľuďom poskytuje nenáročný spôsob, ako sa priblížiť k prírode.

Mierne stúpanie trás pôvodne určených pre vlaky je ideálne pre cykloturistiku. Existujúce stanice a ďalšie zariadenia sú potom ideálnymi odpočívadlami.

Podľa vládnych dokumentov bolo v Japonsku v období od apríla 2010 do apríla 2023 zrušených približne 560 kilometrov železničných tratí. Vládny program, ktorý podporuje premenu týchto tratí na cyklochodníky, schválila vláda v júni 2018.

Ďalšie dôležité správy

Akciových obchodníkov možno vidieť na Tokijskej burze cenných papierov. Japonský referenčný index Nikkei 225 vzrástol nad rekord z roku 1989.
Neprehliadnite

Pokles ekonomiky, ktorý si Japonsko spôsobilo samo