Japonsko chce zhruba do 15 rokov skončiť s dopravnými prostriedkami s benzínovými motormi. V piatok to oznámil japonský kabinet, keď predstavoval program takzvanej stratégie zeleného rastu. Avizované kroky nadväzujú na skoršie oznámenie premiéra Jošihideho Sugu, ktorý v októbri prisľúbil, že Japonsko do roku 2050 dosiahne uhlíkovú neutralitu. To znamená, že množstvo oxidu uhličitého, ktoré sa vyprodukuje, sa zároveň spotrebuje alebo zlikviduje.
Predstavený plán predpokladá, že okolo roku 2035 budú výrobcovia automobilov namiesto nových vozidiel s benzínovým motorom predávať elektromobily vrátane hybridov a vozidiel s palivovými článkami, uviedla agentúra Reuters. Aby vláda podporila príklon k elektromobilom, plánuje do roku 2030 znížiť cenu batérií viac ako o polovicu.
Nur noch Elektroautos und Fahrzeuge mit Hybrid- oder Wasserstoffantrieb: #Japan will die Kosten für Fahrzeugbatterien bei E-Autos bis 2030 um mehr als die Hälfte senken. https://t.co/I4UeAr9RRS
— ZEIT ONLINE (@zeitonline) December 25, 2020
Oznámená stratégia zeleného rastu si stanovila dosiahnutie cieľov v rôznych oblastiach. Počíta s nárastom dopytu po elektrine o 30 až 50 percent do roku 2050 a usiluje o zvýšenie kapacity obnoviteľných zdrojov energie tak, aby sa v Japonsku podieľali na 50 až 60 percentách spotreby. Podľa údajov k tohtoročnému marcu tvorili tieto zdroje v krajine okolo 18 percent celkových dodávok elektriny.
Vláda sa chce zamerať hlavne na rozšírenie veterných elektrární na mori. Japonsko plánuje naopak znížiť závislosť na jadrovej energii.
Elektromobilita pomôže automotivu lepšie prežiť koronakrízu
Suga vo svojom októbrovom prejave zdôraznil, že takzvané zelené investície nie sú záťažou, ale príležitosťou. Vláda tiež plánuje prísť z daňovými stimulmi a ďalšími typmi finančnej podpory pre firmy a predpokladá, že takzvaný zelený biznis bude okolo roku 2050 generovať okolo dvoch biliónov dolárov ročne.
Plán tiež počíta so znížením ceny vodíka a naopak sa zvýšením jeho spotreby asi na 20 miliónov ton okolo roku 2050 v oblastiach, ako je výroba energie a doprava.