Keď najväčšia svetová automobilka Toyota v utorok zatvorila prevádzky, čo ovplyvnilo takmer polovicu jej produkcie, investori pokrčili plecami, píše Bloomberg. Systémová chyba prinútila spoločnosť zastaviť výrobu na 25 linkách v 12 zo 14 japonských závodov počas dňa a večer museli vypnúť úplne všetko, uviedla spoločnosť. Príčina problému nebola bezprostredne známa, hoci kybernetický útok spoločnosť takmer okamžite vylúčila. Objednávky na diely museli však byť pozastavené.
Na Japonsko pripadá 44 percent celkovej výroby automobilov značky Toyota. Akcie počas utorkového obchodovania však klesli len o 0,8 percenta. Investori sa zjavne príliš neznepokojujú, hoci na niektoré typy vozidiel od Toyoty zákazníci stále čakajú. Len v Japonsku na konci apríla nebolo vybavených viac ako 800-tisíc objednávok, uviedla spoločnosť v máji.
K vážnemu narušeniu výroby došlo už aj predtým. Vlani v marci odstavil továrne Toyoty ransomvérový útok, ktorý zasiahol približne päť percent mesačnej produkcie. Akcie firmy po tejto správe okamžite klesli, ale v priebehu niekoľkých týždňov získali stratenú dôveru späť. Investori boli presvedčení, že negatívny vplyv útoku nebude až taký významný.
Väčšia flexibilita
Toyota sa v čase krízy čipov spolieha na väčšiu flexibilitu. Zároveň pracuje na zabezpečení toho, aby jej vlastní dodávatelia mohli naďalej fungovať. Hoci je spoločnosť známa svojimi štíhlymi prevádzkami, jej zásoby výrazne vzrástli. Denné zásoby sa za posledné desaťročie zvýšili o 50 percent a sú takmer trikrát vyššie ako pred 30 rokmi.
Namiesto toho, aby automobilka držala viac hotových áut a súčiastok, zdvojnásobila množstvo surovín potrebných na udržanie chodu svojich výrobných závodov. To síce nestačilo na úplné zamedzenie nedostatku čipov, ale šok mohol byť oveľa horší.
Na porovnanie, Ford Motor držal na konci minulého roka zhruba rovnaký pomer medzi materiálom, nedokončenou výrobou a hotovými výrobkami, ale zásoby si robí na menej dní. Americká automobilka bola jednou z najviac postihnutých nedostatkom čipov a len v štvrtom štvrťroku 2022 čelila nedostatku 100-tisíc vozidiel.
Keďže dodávky polovodičov dobiehajú a výroba vozidiel sa vracia späť na plné obrátky, automobilky musia čeliť ďalšiemu veľkému riziku: finančnému zdraviu dodávateľov. Spoločnosť Toyota je opäť proaktívna a začala s prieskumom predajcov najvyššej úrovne – teda tých, od ktorých nakupuje priamo, aby sa ubezpečila, že nebude mať problémy s platením dlhov.