Japonská automobilka Toyota Motor v uplynulom finančnom roku zdvojnásobila čistý zisk na rekordných 4,94 bilióna jenov. Hospodárenie podporil vysoký dopyt po autách po skončení pandémie Covidu-19 a tiež slabší kurz jenu. Firma, ktorá je najväčším predajcom automobilov na svete, to uviedla v dnešnej tlačovej správe. Tento rok však očakáva pokles prevádzkového zisku.
Tržby za rok do konca marca vzrástli o 21,4 percenta na rekordných 45,1 bilióna jenov. Prevádzkový zisk sa takmer zdvojnásobil na 5,35 bilióna jenov
V súčasnom finančnom roku však Toyota očakáva pokles prevádzkového zisku zhruba o 20 percent. Dôvodom sú plánované investície, vrátane investícií do zamestnancov. Čistý zisk podľa terajšieho odhadu firmy klesne o 27,8 percenta, tržby sa ale o dve percentá zvýšia, očakáva firma.
Toyote sa zrejme vypláca stratégia ponuky viacerých typov pohonov pre automobily, vrátane hybridov, pretože záujem o elektromobily na mnohých trhoch v posledných mesiacoch slabne. Výsledky podporil aj slabý kurz jenu, ktorý zvyšuje hodnotu tržieb zo zahraničia pri prepočte na domácu menu. Pomohol tiež solídny dopyt. Aj Toyota však čelí problémom na niektorých dôležitých trhoch, ako je Čína, kde sa jej nedarí držať krok s miestnymi výrobcami elektromobilov.
Automobilka tiež oznámila, že odkúpi späť vlastné akcie za jeden bilión jenov. To zodpovedá zhruba trom percentám vydaných akcií.
Toyota už skôr uviedla, že v uplynulom finančnom roku zaznamenala rekordný celosvetový predaj a výrobu a prvýkrát prekročila hranicu desiatich miliónov predaných áut. Za 12 mesiacov do konca marca sa celosvetový predaj iba materskej spoločnosti medziročne zvýšil o 7,3 percenta na 10,31 milióna vozidiel. Predaj celej skupiny, teda vrátane dcérskych spoločností Daihatsu Motor a Hino Motors, vzrástol o päť percent na 11,09 milióna. Výroba dosiahla 9,97 milióna kusov, čo bolo medziročne o 9,2 percenta viac.
Toyota v minulom kalendárnom roku už štvrtým rokom za sebou zostala najväčším predajcom áut na svete. Predaj stúpol o 7,2 percenta na rekordných 11,2 milióna vozidiel. Na druhom mieste skončil nemecký Volkswagen, ktorý za minulý rok zvýšil odbyt o 11,8 percenta na 9,2 milióna vozidiel.