Taliansky výrobca nákladných áut, autobusov a motorov Iveco sa k 1. januáru oddelil od spoločnosti CNH Industrial. Kopíruje tak stratégiu väčších konkurentov Daimler Truck a Traton. S akciami Iveco sa dnes začalo obchodovať na burze v Miláne, kde ale debutovali poklesom.

Akcie strácali

Podľa analytikov k tomu čiastočne prispievajú technické faktory a sviatočné obdobie, uviedla agentúra Reuters. Akcie začali obchodovanie na cene 11,26 eura, trhová kapitalizácia firmy tak predstavovala 3,05 miliardy eur. Dopoludnia akcie podniku strácali až 11 percent.

Tesla model 3
Neprehliadnite

Tesla zvoláva do servisu takmer pol milióna vozidiel Model 3 a Model S

Generálny riaditeľ Gerrit Marx pred začatím obchodovania uviedol, že Iveco získava podiel na trhu ľahkých úžitkových vozidiel a autobusov a zlepšuje svoje podnikanie pri nákladných vozidlách.

„Sme malí, ale sme schopní konať veľmi rýchlo. Ukázali sme, že počas iba dvoch rokov vieme vyvinúť plne elektrické nákladné vozidlá a uviesť ich do sériovej výroby," povedal Marx novinárom. Spoločnosť CNH Industrial predstavila plán na rozdelenie svojich aktivít v roku 2019. Jedna časť bude zahŕňať výrobu nákladných áut, autobusov a motorov, druhá potom poľnohospodárske a stavebné stroje.

Zvýšenie hodnoty firmy

Cieľom rozhodnutia bolo zvýšiť hodnotu firiem a podporiť ziskovosť. Marx dodal, že vyčlenenie firmy Iveco vychádza z hlavnej myšlienky, že medzi úžitkovými a terénnymi vozidlami je iba malá možnosť úspory pri ich spoločnej výrobe, a z odlišných smerov ďalšieho vývoja ich pohonu po odklone od naftových motorov. Pri nákladných vozidlách budú zrejme v budúcnosti dominovať batériové elektrické a vodíkové pohony.

Vďaka rozšírenej realite bude možné vidieť odkazy pre pápeža aj na reálnych vozidlách ENYAQ iV vystavených v Bratislave a Košiciach.
Neprehliadnite

Niektoré odstavené škodovky musia do šrotu, ničia sa pri preprave

Pri traktoroch a ďalších poľnohospodárskych strojoch to ale zrejme budú biopalivá. V decembri sa začalo na burze obchodovať s akciami výrobcu nákladných áut a autobusov Daimler Truck. Zavŕšil sa tak proces oddelenia tejto divízie od skupiny Daimler AG, ktorá sa novo volá Mercedes-Benz AG. Akcie Daimler Truck odvtedy spevnili takmer o šesť percent a trhová kapitalizácia firmy dosiahla 27 miliárd eur.

Oddelenie výroby

Generálny riaditeľ Daimleru Ola Källenius uviedol, že dôvodom oddelenia výroby luxusných a úžitkových vozidiel po sto rokoch sú rozdielne trendy v budúcich technológiách pre osobné a nákladné autá. Hlavným akcionárom firmy Iveco je spoločnosť Exor, čo je holdingová skupina talianskej rodiny Agnelliovcov. Tá má tiež pod kontrolou automobilku Fiat Chrysler a výrobca športových áut Ferrari.

Toyota
Neprehliadnite

Toyota plánuje rozsiahle investície do automobilov s plne elektrickým pohonom

Exor teraz vlastní 27 percent kmeňových akcií Iveco a 42,5 percenta hlasovacích práv, upozornila agentúra Bloomberg. Súčasťou skupiny je aj český výrobca autobusov Iveco Czech Republic, do roku 2006 známy pod názvom Karosa. Závod firmy vo Vysokom Mýte je najväčšou továrňou Iveco Bus.