„Nemá význam ísť pracovať do niečoho, čo umiera, osobne to radšej budem skúšať napríklad vo firme Exponea ako napríklad v bankách,“ hovorí Michal Dolnák, ktorý tri roky študuje informatiku.
„Uchádzači už vôbec nepočúvajú na argumenty typu dlhoročná tradícia, stabilné postavenie na trhu či prínos pre spoločnosť. Zaujíma ich, či budú chodiť na konferencie, aké školenia dostanú a či budú pracovať s najnovšími technológiami,“ hovorí Marcel Hamza z HR tímu Východoslovenskej energetiky Holding.
Sorry, vypredané
„Chcem sa dostať do firmy, kde budem môcť skúšať, skúšať a skúšať, celú oblasť, ktorá ma zaujíma čo najdôkladnejšie obsiahnuť a získať vysoký stupeň odbornosti, ktorý ma posunie vyššie,“ dodáva piatak softvérového inžinierstva Martin Žalondek.
Podobné vyjadrenia zozbieral TREND od viacerých návštevníkov podujatia Night of Chances - Technology, ktorú každoročne organizuje nezisková organizácia Nexteria. Vstup na akciu bol vypredaný už týždeň pred otvorením. Na rozdiel od iných slovenských veľtrhov práce je tento pre návštevníkov spoplatnený. Organizátori tak filtrujú študentov, ktorí majú o stretnutie s firmami vážny záujem. Podujatie na Fakulte informatiky a informačných technológií STU v Bratislave tentokrát hostilo vyše dvadsať firiem a 750 študentov.
Martin Žalondek, študent 5. ročníka softvérového inžinierstva na FIIT STU v Bratislave Zdroj: Tomáš Nejedlý
„Chcem sa dostať do firmy, kde budem môcť skúšať, skúšať a skúšať, celú oblasť, ktorá ma zaujíma čo najdôkladnejšie obsiahnuť a získať vysoký stupeň odbornosti, ktorý ma posunie vyššie.“
Martin Žalondek, študent 5. ročníka na Fakulte informatiky a informačných technológií, Slovenská technická univerzita v Bratislave
Nedostatok IT odborníkov je na Slovensku kritický, viaceré domáce spoločnosti, ale aj pobočky veľkých nadnárodných korporácií hľadajú nových kolegov na IT oddelenia systematicky, nepretržite a na ich nábor vynakladajú čoraz viac prostriedkov. Študenti záujem o svoj kapitál cítia a zväčša pracujú už od druhého - tretieho ročníka na vysokej škole. Čo však zaujíma ich? Podľa čoho si vyberajú prácu? Chcú pracovať v startupoch alebo korporáciách so zvučným menom? Majú chuť ostať na Slovensku alebo mieria do zahraničia?
Niektoré odpovede priniesla aj jedna z panelových diskusií „Nie je IT ako IT“, ktoré boli súčasťou programu podujatia. Zo zhruba stovky prítomných študentov v hľadisku zahlasovalo cez Sli.do 46 percent za prácu v startupe, 43 percent v korporácii a zvyšní by chceli po škole pracovať vo verejnej správe. Viac ako tri štvrtiny prítomných sa videli o pár rokov v softvérovom vývoji, v oblasti „veľkých dát“ alebo produktovom manažmente.
Peniaze sú samozrejmosť
„Nemám pocit, že by sa spolužiaci hrnuli do zahraničia. Vyskúšať si to na pol roka, na rok, to áno, ale veď aj doma sa dá v IT nadštandardne zarobiť,“ hovorí o voľbe medzi Slovenskom a cudzinou Michal Palatinus, piatak na Fakulte informatiky a informačných technológií STU. Peniaze boli v miniprieskume TRENDU kľúčovým rozhodovacím faktorom najmä pre študentov nižších ročníkov.
Končiaci študenti a absolventi zväčša už brali nadpriemerný plat v ekonomike ako samozrejmosť a v hľadáčiku mali skôr iné benefity. „Pred šiestimi rokmi som ako absolvent bral každú finančne lepšiu ponuku, ktorá mi prišla. Chcel som len programovať a mať čo najvyšší plat, to bolo jediné, čo ma zaujímalo. Teraz mám rodinu a zaujíma ma, koľko času môžem tráviť s deťmi," hovorí Andrej Zelman, ktorý pracuje vo veľkej finančnej inštitúcii. Napriek manažérskej pozícii vníma neustále vzdelávanie a osobný rast ako kľúčový moment kariéry v IT svete. Technológie napredujú takou rýchlosťou, že ich sledovanie je pre "ajťákov" takmer otázkou kariérneho prežitia.
Aj študenti vyšších ročníkov preto premýšľajú najmä nad prácou v odboroch, ktoré sa ešte len pomaly objavujú v osnovách našich technických univerzít. „Kto nie je na mobile, dlho neprežije, trendom sú ešte stále cloudové riešenia a tiež big data, ktoré zatiaľ prinášajú mnoho otvorených otázok a pre firmy predstavujú riziko základného výskumu, teda že dátoví špecialisti často prinesú zistenie, že nejakým smerom to nepôjde," myslí si dátový špecialista A. Zelman.
Michal Palatinus, piatak na Fakulte informatiky a informačných technológií STU Zdroj: Tomáš Nejedlý
„Nemám pocit, že by sa spolužiaci hrnuli do zahraničia. Vyskúšať si to na pol roka, na rok, to áno, ale veď aj doma sa dá v IT nadštandardne zarobiť.“
Michal Palatinus, študent softvérového inžinierstva na Fakulte informatiky a informačných technológií STU v Bratislave.
Otázka miery
Študentské kariérne podujatie ponúklo panelové diskusie obsadené lídrami úspešných slovenských firiem a workshopy, ktoré viedli odborníci z praxe. Viacerí z nich odporučili budúcim absolventom aj to, ako optimalizovať svoju kariérnu cestu, úspech na trhu práce a osobnú spokojnosť.Pozornosť upriamená len na nové technológie podľa nich skrýva veľké riziko.
Študenti by si mali ustriehnuť mieru, s ktorou sa venujú najnovším technológiám. „Neskáčte neustále z technológie na technológiu a nájdite si správnu kombináciu srdca a rozumu, teda toho, čo vás baví a súčasne uživí na trhu práce,“ hovorí šéf konzultantskej spoločnosti Adastra Mário Maslo.
„Pozerajte sa na budúcnosť strategicky. Poznám veľa ľudí, ktorí spadli do pasce neustále pribúdajúcich technológií a majú síce množstvo skúseností, ale v ničom nie sú špecialisti," dodáva spoluzakladateľ akcelerátoru The Spot Matej Ftáčnik, ktorý sa venuje startupom. Okrem technologickej špecializácie je vyhľadávanou kvalitou uchádzačov o prácu prehľad, ktorý umožňuje „ajťákovi“ vnímať problémy a uvažovanie biznisového klienta, ktorý je zvyčajne na konci zákazky.
Podujatie Nexteria Night of Chances Technology opäť privítalo top predstaviteľov z rebríčka najobľúbenejších zamestnávateľov. Aj tento rok mohli študenti pri stánkoch debatovať o práci vo firme Eset, Sygic alebo Accenture, vybraní študenti mohli o pozíciách vo firme diskutovať aj priamo s najvyššími predstaviteľmi firiem pri tzv. „speed-datingu“.
„Robíme si prehľad toho, koľkí študenti sa napokon zamestnajú vo firmách, ktoré sa na podujatí prezentujú a vychádza to v priemere traja na vystavovateľa, teda približne 60 študentov,“ hovorí riaditeľ Nexterie Tomáš Hasala. Podujatie sa okrem Bratislavy koná v Košiciach a Brne. Mediálnym partnerom podujatia je aj týždenník TREND.