Slovenským e-shopom rástol vlani počet objednávok aj obrat. Vyplýva to z informácií spoločnosti Shoptet, ktorá zabezpečuje fungovanie vyše 5 800 slovenských e-shopov. „Celkový obrat e-shopov na Shoptete sa za rok 2023 zvýšil na 365 miliónov eur. Oproti predchádzajúcemu roku ide o nárast o 27 percent," priblížil Ivo Mrena, riaditeľ marketingu v spoločnosti Shoptet.

„Malé a stredné e-shopy si udržujú stabilný rast a stávajú sa čoraz silnejšou konkurenciou aj pre väčšie spoločnosti. Ich výhodou je schopnosť rýchlejšie sa prispôsobiť, neraz aj lepší zákaznícky servis či schopnosť kupujúcemu dobre poradiť," zdôraznil.

Najsilnejším mesiacom bol november

Priblížil, že v roku 2023 sa výrazne zvýšil aj počet objednávok, a to na viac ako 4,9 milióna, medziročne ide o nárast o vyše tretinu. Napriek výrazne vyššiemu celkovému obratu sa vlani medziročne znížila priemerná cena jedného nákupu. V roku 2023 predstavovala necelých 75 eur, čo je o štyri eurá menej ako v roku 2022. „Môže to naznačovať, že v týchto ekonomicky zložitejších časoch si ľudia nákupy radšej rozvrhnú v čase a snažia sa vyhnúť utrácaniu vyšších súm naraz," vysvetlil Mrena.

Už tradične bol podľa neho obratovo najsilnejším mesiacom november s akciami Black Friday a začínajúcimi vianočnými nákupmi. „Druhým najsilnejším bol december 2023. Vrchol v nákupoch pritom bol o päť dní skôr ako v roku predtým, a to už 11. decembra. Následne po 19. decembri nastal značný pokles. Zaujímavosťou je, že v decembri minulého roka ľudia najviac nakupovali v pondelky, v roku 2022 boli najpopulárnejšie piatky," spresnil.

Najväčší nárast zaznamenala kozmetika

Tretím najsilnejším mesiacom bol podľa Mrenu október. Naopak, najslabším mesiacom, čo sa týka obratu, bol február. To je sčasti dané menším počtom dní a sčasti ide aj o určité preklenovacie obdobie medzi povianočnými výpredajmi a novou sezónou.

Najväčší nárast v roku 2023 zaznamenal segment parfumov a kozmetiky, až o 63 percent. O viac ako polovicu sa podľa neho zvýšil predaj detských potrieb, auto-moto segment stúpol o 38 percent. Viac sa objednávala aj móda a doplnky. „Pokles, aj keď nie veľmi výrazný, sme zaznamenali v segmente elektroniky," doplnil riaditeľ marketingu Shoptet.

Mrena dodal, že z hľadiska celkového obratu bol vlani najsilnejším Bratislavský kraj, najrýchlejšie rastúcim Košický. V obrate rastú aj všetky ostatné kraje s výnimkou Prešovského, ktorý stagnuje.

Ďalšie dôležité správy

e-shopy
Neprehliadnite

E-commerce má stále priestor pre nové e-shopy. Uspejú však len tie s vysokou kvalitou služieb