Keď Amalia Săftoiuová pred siedmimi rokmi odišla z dobre našliapnutej kariéry v ropnom a plynovom priemysle, aby v Rumunsku založila odevnú značku, zdalo sa, že bude mať zjavnú výhodu. Krajina sa totiž pýši jedným z najväčších módnych priemyslov v Európe. Dokonca aj populárne obchody ako H&M a Zara sa pri výrobe oblečenia spoliehajú na miestne závody, píše agentúra Bloomberg.
Săftoiuová ich pri rozbiehaní značky Ami Amalia takisto využila, no čoskoro zistila, že jej táto stratégia nevyhovuje. Rumunka uprednostňovala jemné prírodné priadze, no závody pracovali hlavne s pevnými tkaninami, akou sú polyesterové zmesi, ktorých spracovávanie je pre stroje ľahšie. Okrem toho sa obávala, že skončí s kopou nepredaných svetrov, ak sa rozhodne vybrať cestou nízkych nákladov a veľkých objemov.
„Keď pracujete so závodom, obmedzujú vás požiadavky na minimálny objem objednávky a druhy priadzí. Začnete sa viac sústrediť na predaj než na tvorenie,“ vysvetlila.
Risk sa vyplatil
O tri roky neskôr otvorila Săftoiuová vlastnú továreň. Išlo o drahé, no kľúčové rozhodnutie, ak sa z Ami Amalie mala stať luxusná značka, ktorú si podnikateľka vysnívala. Ukázalo sa, že to bol krok správnym smerom. Značka dnes ponúka opak masovo vyrábanej módy a využíva materiály, akými sú vlna z vikune či prírodne farbená kašmírová vlna. Jej svetre sa predávajú za 200 a viac eur. Zvláštnosťou značky je aj inšpirácia tradičnými rumunskými motívmi.
Vlastný závod umožnil Săftoiuovej okamžite si nárokovať nálepku luxusnej značky, zhodnotil Frédéric Godart, docent na obchodnej škole Insead vo Francúzsku. Zákazníci sú totiž ochotní si za vysokokvalitné výrobky priplatiť aj vtedy, keď pochádzajú z krajiny, ktorá je známa rýchlou módou.
Săftoiuová si pôvodne kúpila len jedno automatizované pletacie zariadenie za 90-tisíc eur a ďalšie dve si prenajala. To jej umožnilo experimentovať s návrhmi a rýchlejšie ich realizovať, keďže nemusela čakať na to, kým sa závodom na základe náčrtov podarí trafiť do jej predstáv.
„Táto sloboda skúšať nápady, až kým nevytvorím produkt, ktorý sa mi páči, mi potvrdila, že mať vlastný stroj je pre mňa tou správnou cestou,“ dodala Săftoiuová.
Sľubné vyhliadky
Ami Amalia dnes zamestnáva približne 20 ľudí v dvoch závodoch a disponuje siedmimi strojmi. Výroba je stále obmedzená – čiastočne z dôvodu pomalšieho procesu pletenia, ktorý si prírodné vlákna vyžadujú. Značka očakáva, že v roku 2024 predá približne 10-tisíc kusov svetrov, kabátov, šiat, šálov a iných odevov, čo je o vyše 60 percent viac než tento rok.
Tohtoročné príjmy prevýšia 1,2 milióna eur. Je to približne päťkrát viac než bola úroveň v roku 2019, keď sa Săftoiuová prestala spoliehať na externé závody. Značka nemá žiadne fyzické predajne a oblečenie predáva najmä prostredníctvom vlastnej webovej stránky, nezávislých butikov a luxusného internetového obchodu Farfetch.