Za smrť iránskeho prezidenta Ebráhíma Raísího, ktorý zahynul v nedeľu pri havárii vrtuľníka, môžu do istej miery americké sankcie, myslí si bývalý minister zahraničných vecí krajiny Mohammad Džavád Zaríf.
Vrtuľník s E. Raísím a ďalšími vysokopostavenými štátnymi predstaviteľmi narazil do pohoria v severozápadnom Iráne. Oficiálne vyhlásenie o príčinách nehody iránske úrady nezverejnili, no pripúšťajú „zlyhanie techniky“. Viaceré zdroje vrátane Reuters či The Washington Post uviedli, že vrtuľník Bell 212 bol vyrobený v USA. Šlo o model z čias vietnamskej vojny, ktorý bol prvýkrát použitý v roku 1968 a prestal sa vyrábať v roku 1998.
Americký minister obrany Lloyd Austin novinárom povedal, že „Spojené štáty nezohrali žiadnu úlohu“ v súvislosti s haváriou vrtuľníka iránskeho prezidenta a že Pentagón nemá nijaké informácie o jej príčine.
Bývalý iránsky minister zahraničných vecí M. D. Zaríf však uviedol, že za nehodu čiastočne môžu americké sankcie, ktoré Iránu zakazujú nakupovať lietadlá vyrobené v USA, píše businessinsider.com. Sankcie podľa neho bránia Iránu disponovať kvalitnými leteckými dopravnými prostriedkami. Podľa časti rozhovoru, z ktorého citovala televízia Iran International a iránska tlačová agentúra ISNA M. D. Zaríf uviedol, že nehoda, pri ktorej zahynul E. Raísí, bude „zapísaná na čiernej listine amerických zločinov proti iránskemu národu“.
USA uvalili na Irán rôzne sankcie, odkedy študentskí radikáli obsadili americké veľvyslanectvo v Teheráne v roku 1979. Ekonomické sankcie vrátane tých, ktoré sú zamerané na letecký priemysel, boli obnovené v roku 2018 po tom, čo USA odstúpili od jadrovej dohody s Teheránom. Podľa think-tanku Washingtonský inštitút majú iránske aerolínie zakázané nakupovať lietadlá, ktoré obsahujú viac ako desať percent amerických dielov.
Irán nie je jedinou krajinou, ktorá ešte mala v prevádzke vrtuľník Bell 212. Celosvetovo sa stále používa 443 takýchto strojov od 144 rôznych operátorov a ich priemerný vek je 42 rokov, uvádza spoločnosť Cirium zaoberajúca sa analýzami leteckej dopravy. Nezisková organizácia Flight Safety Foundation eviduje od roku 1972 približne 430 nehôd stroja Bell 212 vrátane havárie vrtuľníka iránskeho prezidenta, pričom takmer 40 percent z nich malo smrteľné následky.