Dopyt po cestovaní v Spojených štátoch síce dosahuje rekordné maximá, ale letecké spoločnosti z neho zrejme nebudú profitovať. Investori sú voči tomuto sektoru skeptickí, čo sa odzrkadľuje v slabom výkone súvisiacich akcií. Fond US Global Jets (JETS) zameraný na letecký priemysel klesol za posledný rok o 13 percent, zatiaľ čo index S&P 500 vzrástol o 26 percent.  

Podľa spoločnosti S3 Partners predstavuje krátky predaj, teda stávka na pokles daného aktíva, viac ako 27 percent voľného pohybu akcií v 1,1 miliardovom fonde JETS. Hoci sa celosvetovo očakáva, že zisky leteckých firiem dosiahnu tento rok 30,5 miliardy dolárov, čo je o päť miliárd viac ako odhad v decembri, jednotlivé spoločnosti čelia značným problémom.  

Tie zahŕňajú nedostatok pilotov a kabínového personálu, čo vedie k zvýšeniu miezd. Obmedzenia riadenia letovej prevádzky zároveň spôsobujú rušenia letov a meškania, čo zvyšuje náklady na kompenzácie. Aby toho nebolo málo, príliš ambiciózne plány rastu prispeli k nadbytku dostupných sedadiel a k výrazným zľavám na naplnenie lietadiel, píše agentúra Bloomberg.  

Najviac zasiahnuté sú pritom nízkonákladové aerolinky. Napríklad Frontier Group Holdings od úvodu roka klesla o 21 percent a Spirit Airlines stratila až 81 percent hodnoty. Neistote čelia aj veľké letecké spoločnosti. Southwest Airlines znížila svoj výhľad príjmov za druhý štvrťrok a American Airlines znížila svoju predpoveď zisku v máji. Delta Air Lines medzitým varovala, že zisky v treťom štvrťroku nenaplnia prognózy analytikov kvôli tlaku na ceny leteniek, čo spôsobilo pokles jej akcií o štyri percentá.  

Predpokladá sa, že mnohé letecké spoločnosti tento rok ukončia s menšími flotilami, čo by mohlo priniesť vyrovnanejšiu ponuku v nasledujúcich štvrťrokoch, informuje Bloomberg. „Hoci násobky, za ktoré sa obchodujú letecké spoločnosti, sú atraktívne, nákupný tlak zo strany investorov chýba,” konštatuje analytička spoločnosti Jefferies Sheila Kahyaoglu.

Boeing Reports Earnings As Concerns Over Airplane Safety Continue
Neprehliadnite

Boeing doplatil na naháňanie zisku. Po Tesle je druhou najhoršou firmou v indexe S&P 500