Dopyt po cestovaní v Spojených štátoch síce dosahuje rekordné maximá, ale letecké spoločnosti z neho zrejme nebudú profitovať. Investori sú voči tomuto sektoru skeptickí, čo sa odzrkadľuje v slabom výkone súvisiacich akcií. Fond US Global Jets (JETS) zameraný na letecký priemysel klesol za posledný rok o 13 percent, zatiaľ čo index S&P 500 vzrástol o 26 percent.
Podľa spoločnosti S3 Partners predstavuje krátky predaj, teda stávka na pokles daného aktíva, viac ako 27 percent voľného pohybu akcií v 1,1 miliardovom fonde JETS. Hoci sa celosvetovo očakáva, že zisky leteckých firiem dosiahnu tento rok 30,5 miliardy dolárov, čo je o päť miliárd viac ako odhad v decembri, jednotlivé spoločnosti čelia značným problémom.
Tie zahŕňajú nedostatok pilotov a kabínového personálu, čo vedie k zvýšeniu miezd. Obmedzenia riadenia letovej prevádzky zároveň spôsobujú rušenia letov a meškania, čo zvyšuje náklady na kompenzácie. Aby toho nebolo málo, príliš ambiciózne plány rastu prispeli k nadbytku dostupných sedadiel a k výrazným zľavám na naplnenie lietadiel, píše agentúra Bloomberg.
Najviac zasiahnuté sú pritom nízkonákladové aerolinky. Napríklad Frontier Group Holdings od úvodu roka klesla o 21 percent a Spirit Airlines stratila až 81 percent hodnoty. Neistote čelia aj veľké letecké spoločnosti. Southwest Airlines znížila svoj výhľad príjmov za druhý štvrťrok a American Airlines znížila svoju predpoveď zisku v máji. Delta Air Lines medzitým varovala, že zisky v treťom štvrťroku nenaplnia prognózy analytikov kvôli tlaku na ceny leteniek, čo spôsobilo pokles jej akcií o štyri percentá.
Predpokladá sa, že mnohé letecké spoločnosti tento rok ukončia s menšími flotilami, čo by mohlo priniesť vyrovnanejšiu ponuku v nasledujúcich štvrťrokoch, informuje Bloomberg. „Hoci násobky, za ktoré sa obchodujú letecké spoločnosti, sú atraktívne, nákupný tlak zo strany investorov chýba,” konštatuje analytička spoločnosti Jefferies Sheila Kahyaoglu.