Adrian Vyčítal je jeden zo šéfov investičnej skupiny IPM Group. Spravujú viac ako jednu miliardu dolárov a venujú sa najmä investíciám v oblasti energetiky, mobility či umelej inteligencie. Spoločnosť bola založená v roku 2014 a vo svojom portfóliu majú aj slovenské startupy s globálnym potenciálom. Svoje sídlo má v Londýne a v Bratislave, kancelárie sú v San Franciscu, Honkongu či Soule. Spoločnosť je regulovaná britskou Financial Conduct Authority v oblasti investičného poradenstva a sprostredkovania investičných príležitostí. Jej partner Adrian Vyčítal pre TREND hovorí o investičnom prostredí na Slovensku, ale aj o tom, čo nám chýba a z ktorých krajín by sme si mohli zobrať príklad. Skúsenosti majú aj so startupmi, ktorých globálna úspešnosť je žalostná. Približne 95 percent z nich zlyháva.
Proteínový kráľ z Košíc ovládol kus Európy. Vitamín D mali svojho času jediní na trhu
Aké sú hlavné dôvody prečo startupy zlyhávajú?
Tých dôvodov môže byť samozrejme veľa – nesprávne načasovanie, rozpory v projektovom tíme, nedostatok financií, lepšia konkurencia, nesúlad produktu a trhu, nesprávny biznis model. Za veľkú príčinu však považujem nedostatok odhodlania pri realizácii vízie. Nie veľa ľudí je ochotných a odhodlaných pracovať roky bez systémovej podpory pre nové projekty, bez finančného zázemia a v prostredí, kde sa neúspech pokladá za hriech. Pre úspešný startup je potrebné naozaj sa nevzdať pri prvom neúspechu.
Spomínate si na príklady, keď úspechu predchádzali veľké neúspechy?
Tých príkladov, že cesta vedie cez húževnatosť, je mnoho. Napadá mi Jeff Bezos, ktorý sa k úspechu prepracoval cez viacero dosť zničujúcich neúspechov, napríklad jeho aukčný projekt zShops. Alebo Peter Thiel – predtým než založil PayPal, prerobil investorom vo fonde viac ako 6 miliárd dolárov. Alebo James Dyson, ktorého vysávače všetci používame, ale málokto vie, že chudák vyvinul počas 15 rokov viac ako 5 tisíc prototypov, než uspel a stal sa milionárom. Ale radšej rozprávam o dôvodoch, ktoré vedú k úspechu a jedným z nich je umenie prekonať neúspech a vyjsť z neho posilnený a ešte viac odhodlaný. A to platí nielen pri startupoch.
Vy ako investor, dokážete neúspech startupu predpokladať už v rannom štádiu firmy?
Na začiatku neviete presne povedať, či nápad uspeje alebo nie. Ale určité náznaky sa určite dajú zistiť už aj vtedy, keď pozorujete ako funguje tím spolu, keď vidíme lídrov, ako sa stavajú k problémom, ako vizionársky a nebojácne dokážu zdieľať svoju víziu, ako dokážu zaujať, čo už majú za sebou.
Sú vizionárske slová pre investorov príťažlivé?
Ak o svojej vízii vášnivo rozprávajú po polnoci počas dovolenky vlastným priateľom, tak základný predpoklad, že niečo dosiahnu, tam je. Samozrejme, je dôležité, aby sa obklopili správnymi ľuďmi a stavili na správnu ideu, správny trh, ale mnoho investorov často „kupuje“ tím. Vedia že víťazné typy sú cenný artikel a šanca na úspech je značná.
Aj v IPM staviate svoje investičné rozhodnutia na kvalite tímu?
V IPM vstupujeme väčšinou v neskoršej fáze, rozhodujeme sa na základe kvality tímu, jeho schopnosti myslieť globálne, podľa súladu globálnych trendov na trhu a parametrov produktu. Tiež berieme do úvahy fakt, akú hodnotu pre zákazníka produkt prináša, správne načasovanie synergií s našim portfóliom a našim networkom – ako vieme pomôcť. Keď vidíme, že sú tieto kritéria splnené, vieme, že firme môžeme pomôcť stať sa úspešnou.
Aká je situácia na Slovensku? Spadáme do štatistiky, že vyše 90 percent startupov zlyháva?
Mne sa zdá, že na Slovensku je možno toto číslo podobné ako vo svete, ale startupov je tu oproti vyspelým inovatívnym krajinám žalostne málo, pretože mnoho ideí ani nedosiahne štatút firmy. A to je škoda, lebo máme množstvo mimoriadne kvalitných expertov, ale málo odvážnych, húževnatých vizionárov, ktorí sa neboja myslieť globálne a neboja sa ani prípadného neúspechu.
Čo by sme mali robiť inak?
K tomuto musíme vychovávať mladých ľudí a prispôsobiť tomu vzdelávací systém. Potrebujeme šíriť príklady mimoriadne úspešných a známych svetových, ale aj slovenských podnikateľov, ktorí na svojej ceste padli až na samé dno a práve tieto skúsenosti ich vyniesli k obrovskému úspechu. Napríklad startup Pex Slováka Rastyho Turka, ktorý sa zameriava na manažment autorských práva veľkých hudobných gigantov. Dôležitosť tejto technológie stúpla po legislatívnych úpravách v tejto oblasti, no kým sa tak stalo, projekt sa až donedávna prebíjal, ako sa dalo, až prišiel ich čas a získali 57 miliónovú investíciu od Tencent.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?