Internetoví podvodníci sú rok čo rok vynaliezavejší. Viete sa im počas sviatkov ubrániť?
Maily plné pravopisných chýb sú minulosťou. Ľudia prichádzajú o peniaze najmä pre nepozornosť
1/10 Ako možno spoznať podvodnú textovú správu?
Pri výherných textových správach je potrebné si overiť meno odosielateľa. Varovným znakom je aj internetový odkaz, ktorý smeruje inam než na webovú stránku odosielateľa. Príkladom sú podvodné sms, ktoré zneužívali meno spoločnosti Alza.sk a príjemcom sľubovali výhru. Priložený odkaz však meno firmy vôbec neobsahoval. Preto sa odporúča na linky neklikať, ale adresu prípadne ručne prepísať do prehliadača a overiť si, kam link skutočne vedie. V prípade, ak na link spotrebiteľ predsa len klikne, nemal by zadávať žiadne citlivé či dôležité údaje.
2/10 Čo je phishing?
Phishing je pokus o podvodné získanie citlivých informácií, ako sú heslá a podrobnosti o kreditných kartách, maskovaním sa za dôveryhodnú osobu alebo obchod pri elektronickej komunikácii. Zjednodušene ide o lov hesiel, ktoré podvodníci využívajú napríklad na komunikáciu s bankou obete alebo inými inštitúciami. Zároveň často infikujú zariadenie škodlivým softvérom, prostredníctvom ktorého ho zneužívajú na dlhodobý zber údajov.
3/10 Na čo si dať pozor pri phishingovom emaile?
Podvodné emaily sú v dnešnej dobe oveľa viac sofistikovanejšie než v minulosti. Prijímateľ sa nemôže spoliehať iba na zlú gramatiku alebo správy o arabských princoch, ktorí potrebujú pomoc. V súčasnosti podvodníci vedia vytvoriť email, ktorý je na nerozoznanie od skutočnej platformy sociálnej siete, banky alebo operátora. Častým nedostatkom je však rozdiel v adrese a mene odosielateľa. Ak si predsa len spotrebiteľ nie je istý, či ide o podvodný email, vždy môže kontaktovať spoločnosť, napríklad banku alebo operátora, ktorá mu údajne email poslala.
4/10 Internetové podvody sa netýkajú:
Internetoví podvodníci využívajú každú internetovú platformu, vrátane sociálnych sietí. Ide o príspevky, ktoré sľubujú veľké výhry alebo zľavy. Spotrebiteľovi stačí len kliknúť na odkaz a vyplniť potrebné údaje, ktoré sú následne zneužité. Vierohodnosť príspevku majú zabezpečiť komentáre iných užívateľov, ktorí vyhrali alebo nakúpili. Aj pri týchto príspevkoch možno vidieť vizuálne nezrovnalosti, ako napríklad jazykové chyby alebo deformované logo spoločnosti. Skutočné akcie a súťaže si môžu spotrebitelia overiť na oficiálnych stránkach spoločnosti.
5/10 Vyskakovacie okná sú hrozbou pretože:
Reklamné bannery, ale aj pravidlá užívania takzvaných cookies spôsobili, že ľudia často vyskakovacie okná ignorujú. V praxi to znamená, že na ne klikajú automaticky s cieľom ich uzavrieť. Týmto spôsobom si však môžu do zariadenia stiahnuť nevhodný program, prostredníctvom ktorého sa podvodníci dostanú k ich údajom. Pri zatváraní vyskakovacích okien preto musia byť užívatelia uvedomelí a skontrolovať si, či skutočne klikajú na možnosť zatvoriť.
6/10 Čím sa vyznačuje podvodný internetový obchod?
Rizikový internetový obchod prezrádza nedostatočná úroveň slovenčiny, prípadne neúplné údaje o tovare alebo jeho chýbajúci popis. Medzí ďalšie nedostatky patrí aj absencia obchodných podmienok alebo kontaktných údajov. Zákazníci by mali spozornieť, ak sa obchod dá kontaktovať len prostredníctvom obchodného formulára. Ak si stále nie sú hodnovernosťou obchodu istí, vždy si ju môžu overiť na stránkach Slovenskej obchodnej inšpekcie.
7/10 Na čo by si mali dať pozor spotrebitelia pri nákupe z druhej ruky?
Bežnou praktikou obchodníkov je inzerovanie tovaru na platformách, venujúcich sa predaju a kúpe tovaru z druhej ruky. Tovar ponúkajú za výhodnú cenu alebo za poštovné a od záujemcov následne žiadajú, aby platbu alebo jej časť uhradili na číslo účtu s variabilným symbolom vopred. Alza.sk však upozorňuje, že podvodníci si takýmto spôsobom nechajú zaplatiť svoju objednávku u nej alebo iného predajcu. Po vyzdvihnutí tovaru prestávajú s podvedeným komunikovať. Podobné praktiky podvodníci využívajú pri platbách cez PayPal.
8/10 Ako sa vyhnúť strate peňazí?
Spotrebitelia nákupy na internete nemusia obmedzovať. Mali by si však dať pozor na hodnovernosť obchodu ako aj na spomínané platby vopred u neoverených predajcov a radšej zaplatiť euro alebo dve za platbu na dobierku. V takom prípade majú istotu, že sa k nim kúpený tovar skutočne dostane bez toho, aby prišli o citlivé informácie, a tým aj o ďalšie peniaze.
9/10 Aké ďalšie chyby pri nákupe cez internet zákazníci robia?
Odborníci upozorňujú aj na nákupy prostredníctvom nezabezpečených wifi sieti. Prostredníctvom nich sa totiž k signálu môže v princípe dostať ktokoľvek z okolia ich bezdrôtových smerovačov. Často bez toho, aby o tom majiteľ vedel. Môže tak dochádzať k sledovaniu komunikácie na sieti, ktorá môže byť následne zneužitá.
10/10 Aký je postup v prípade, ak sa spotrebiteľ stane obeťou internetového podvodu?
Obete podvodu musia udalosť nahlásiť na polícií. Národná banka Slovenska tak isto odporúča okamžite zablokovať aj platobnú alebo iné karty a nahlásiť túto skutočnosť svojej banke. Obchod, ktorého meno bolo pri podvode prípadne zneužité, nie je priamym poškodeným. Podľa informácií spoločnosti Alza.sk poskytuje informácie až na žiadosť polície.
Tvoj výsledok Veľa šťastia nabudúce!
Zdroj: ShutterstockVeríme, že ste sa niečo užitočné naučili.
Tvoj výsledok Len tak ďalej!
Zdroj: ShutterstockVeríme, že ste sa niečo užitočné naučili.
Tvoj výsledok Gratulujeme!
Zdroj: ShutterstockVeríme, že ste sa niečo užitočné naučili.