K presunutiu závodu z Opavy do susednej krajiny došlo ešte v januári tohto roka. Výrobca, spoločnosť Mondelēz, sa však neunúval o tom informovať obchodníkov, ktorí piškóty naďalej propagovali v obchodoch s ceduľkou „Česká kvalita".
Po prevalení škandálu s pokazenou kvalitou piškót na to začali upozorňovať spotrebitelia na sociálnych sieťach českej relácie A DOST! internetovej televízie Stream.cz. Tá nedávno preverila kvalitu výrobku aj v laboratóriách.
Posted by A DOST on 16. október 2015
Predchádzajúce články:
O presunutí výroby do Poľska viaceré reťazce netušili. Napríklad spoločnosť Billa v stanovisku pre reláciu A DOST! uviedla, že o presťahovaní linky sa dozvedela v médiách. Chybu v propagovaní poľských piškót českou vlajkou si nepripustil jedine Kaufland. Takéto označenie podľa neho „nemusí signalizovať iba miesto výroby, ale aj pôvod dodávateľa, miesto balenia, pôvod ingrediencií či receptúru.“
Mondelēz sa za propagovanie výrobku logom českej kvality u nič netušiacich obchodníkov necíti byť zodpovedný. „V prípade, že si chcú overiť akékoľvek informácie o našich produktoch, sme pripravení im na ich otázky odpovedať,“ uviedol hovorca koncernu v stanovisku, ktoré zverejnila relácia.
Výrobca zároveň podotkol, že na obaloch piškót uvádza všetky povinné údaje. Takto to však nevidí česká Štátna poľnohospodárska a potravinová inšpekcia (SZPI), ktorá nariadila výrobcovi upraviť údaje na obale.
Opatrenie sa pritom netýka iba piškót. Ukázalo sa, že spoločnosť presunula do Poľska aj výrobu iných produktov pod značkou Opavia a to BeBe Rodinné, Brumík, Disko, Zlaté Mini Polomáčané, Zlaté koliečka a Zlaté sušienky.
Zdroj: Koláž výrobkov Mondelēz
Skresľujúce údaje
Aktuálnou informáciou na obaloch produktov „Prodávající: Mondelēz Czech Republic s.r.o., Karolínská 661/4, 18600 Praha, Česká republika“ môže výrobca podľa SZPI spotrebiteľov mýliť.
„Uvedenie údaju o predávajúcom nie je údajom o krajine pôvodu a vo spojení so značkou Opavia, ktorá sa tradične viaže k výrobnému závodu v Opave, môže ísť o informácie, ktoré môžu u spotrebiteľov viesť k záveru, že ide o výrobok pôvodom z ČR,“ zdôvodnila svoje rozhodnutie SZPI.
Výrobcovia cukroviniek nemusia povinne na obale uvádzať krajinu pôvodu. Výnimkou sú výrobky, ktoré by inými informáciami mohli u spotrebiteľov tento údaj skresľovať. Najmä ak ide o tradičný výrobok.
Mondelēz dostal čas na to, aby výrobky stihol zabaliť do riadne označených obalov. Nové údaje by mali obsahovať produkty vyrobené po 31. marci 2016.