Obchodné reťazce na inflácii nezarobili, práve naopak. Uviedol to v analýze Martin Lindák, analytik FinStatu.

Na Slovensku dosiahla v roku 2022 inflácia 12,8 percenta a v Česku 15,1 percenta. Na slovenskom aj českom trhu prekonala tržbami tieto úrovne len menšina reťazcov. Na Slovensku to boli Lidl (14,4 percenta) a Terno real estate (14,1 percenta) a v Česku zatiaľ len Penny Market (15,5 percenta). Minuloročné výsledky spoločností Kaufland, Globus a Albert ešte nie sú zverejnené.

Priblížil, že napriek rýchlejšiemu rastu tržieb oproti minulým rokom spoločnostiam zároveň rástli náklady na obstaraný tovar, mzdy aj energie. Obchodná marža, ktorá dáva do pomeru tržby z predaja tovaru a náklady na jeho obstaranie, väčšine obchodov klesla, prípadne len mierne podrástla. Na Slovensku stúpla spoločnosti Milk-Agro o 0,8 percentuálneho bodu a Terno real estate (0,3 percentuálneho bodu). V Česku vzrástla marža spoločnostiam Norma, Billa (zhodne o 0,8 percentuálneho bodu) a Tesco (0,5 percentuálneho bodu).

Poznamenal, že v priemere zostalo reťazcom na Slovensku v roku 2021 z každého eura zarobeného na predaji tovaru po uhradení nákladov na jeho obstaranie vyše 29 centov, v Česku o tri centy menej.

Po zarátaní ostatných nákladov súvisiacich s ekonomickou činnosťou s výnimkou osobných nákladov (hrubá marža) ostanú podľa neho len tri spoločnosti, ktorým hrubá marža medziročne podrástla. Na Slovensku ide len o sabinovský reťazec Milk-Agro a v Česku o najmenšiu Normu a nemeckú Billu.

V prípade hrubej marže je podľa analytika badateľný rozdiel medzi slovenským a českým trhom. Najvyššiu hrubú maržu má v oboch krajinách Kaufland, avšak kým v Česku je na úrovni 17,9 percenta (v roku 2021), tak na Slovensku je o 3,9 percentuálneho bodu vyššie. Rovnakým prípadom je Tesco (20,7 percenta vs. 15,9 percenta v roku 2022), Billa (17,9 percenta vs. 14,8 percenta) a v menšej miere aj Lidl (17,6 percenta vs. 17 percent).

Analytik dodal, že spomedzi všetkých reťazcov má najvyššiu hrubú maržu na Slovensku Milk-Agro (21,3 percenta v roku 2022) a v Česku reťazec Norma (18,2 percenta v roku 2022). Tento rozdiel ostane viditeľný aj po zarátaní všetkých výnosov a nákladov a po zaplatení dane z príjmu právnických osôb. Zisková marža (čistý zisk na jedno euro tržieb) je všeobecne vyššia na Slovensku ako v Česku, avšak nie zásadne.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia
Neprehliadnite

Takmer polovica Slovákov pre infláciu šetrí na kvalite stravy, vyplýva z prieskumu