Tradičný začiatok Díválí, hinduistického festivalu svetiel, slávia ľudia buď doma, alebo v chráme. Niekoľko indických startupov im tento rok ponúklo aj tretiu možnosť – zúčastniť sa obradu uctievania (púdže) cez telefón.
Aplikácia Sri Mandir dáva veriacim možnosť zúčastniť sa online púdže za poplatok 891 rupií (9,73 eura). Cez aplikáciu VAMA zas môžu za 101 rupií (1,10 eura) na diaľku zapáliť lampu v posvätnom meste Ajódhja. Okrem toho získajú aj prístup k záznamu z obradu, píše Economist.
Startupy sa aplikáciami snažia priniesť hinduizmus jednej miliarde veriacich v Indii a asi sto miliónom žijúcim mimo. Podľa firmy Tracxn je v Indii takmer tisíc takýchto podnikov, ktoré klientom ponúkajú produkty a služby súvisiace s náboženstvom. Dokopy už tento rok vyzbierali 51 miliónov dolárov. Pre porovnanie, v roku 2023 získali iba päť miliónov. Ich aplikácie ponúkajú zákazníkom viac než len vzdialený prístup k náboženským službám. Niektoré im dokonca dovoľujú organizovať vlastné púdže. Astrologické aplikácie, ktoré ponúkajú napríklad osobné horoskopy, sú rovnako populárne.
Vznik náboženských startupov je dôsledkom rýchleho šírenia smartfónov v Indii. „Potenciál rastu je obrovský,“ hovorí spoluzakladateľ aplikácie VAMA Manu Jain. Ako príklad poukázal na aplikácie, akými sú YouVersion Bible a Muslim Pro, ktoré celosvetovo používajú stámilióny veriacich. Hinduistické startupy pred sebou majú ešte dlhú cestu, aby vybudovali rovnakú klientsku základňu. Na rozdiel od monoteistických vier umožňuje polyteistický hinduizms firmám ponúkať širšie portfólio služieb rozdelené podľa chrámov či bohov.