Skresanie bohatstva Gautama Adaniho má málo paralel. Jeho priemyselné impérium stratilo približne 112 miliárd dolárov, alebo zhruba polovicu svojej trhovej hodnoty, len sedem obchodných dní po tom, čo spoločnosť Hindenburg Research so sídlom v New Yorku vydala „medvediu“ správu, ktorá označila Adani Group za „najväčší podvod v histórii spoločnosti“. Ide o tvrdenia, ktoré spoločnosť tvrdo popiera, píše agentúra Bloomberg.
Adaniho situácia mnohých prekvapila. Nie je to však prvýkrát, čo boli rozvíjajúce sa ázijské konglomeráty obviňované zo zlej správy vecí verejných, vysokého ohodnotenia a ešte vyššieho hromadenia dlhov. Firmy ako China Evergrande Group roky prežili útoky predajcov nakrátko, kým Peking vec neuzemnil. Prečo je teda Adaniho impérium také zraniteľné?
V niektorých ohľadoch je indický magnát ešte horší ako Evergrande, ktorý si na svojom vrchole pripísal okolo 100 miliárd dolárov čistého dlhu, čo je päťnásobok úrovne Adani Group. V posledných rokoch sa mocnému indickému magnátovi podarilo prilákať blue-chip investorov, ktorí sa špecializujú na ESG alebo nízkorizikové podnikové dlhy. Ale na druhej strane, G. Adani má investorskú základňu, ktorá je plachá, pokiaľ ide o nálady na trhu, a to znamená, že predajný tlak je oveľa vyšší.
Evergrande už poznali
Po niekoľkých rokoch tí, ktorí si kúpili Evergrande, presne vedeli, čo to je – impérium s nadmerným zadlžením, ktoré ponúkalo atraktívne výnosy a možno bolo príliš veľké na to, aby skrachovalo. Preto tí, ktorí si kúpili dlhopisy s podradným hodnotením, mohli vystupovať ako hedžové fondy alebo bohatí klienti súkromných bánk, ktorí majú vo všeobecnosti väčšiu chuť riskovať a toleranciu ako tradiční správcovia aktív.
To neplatí pre Adani Group. Adani Ports & Special Economic Zone – najväčší emitent skupiny v priestore dolárových dlhopisov – má najnižšiu tranžu investičného stupňa. Také sú Adani Electricity Mumbai a Adani Transmission.
Keď bohatí klienti súkromných bánk kupujú dlhopisy investičného stupňa, často ich naviažu na pôžičky s maržou, pretože úrokové sadzby na tieto bankovky jednoducho nie sú dostatočne lukratívne. Najmenej dve európske banky skutočne ponúkali 75 až 80 centov za každý požičaný dolár prisľúbených dlhopisov Adani Ports, uviedla agentúra Bloomberg News. Keď sa však tento druh financovania zastaví – ako to urobili Credit Suisse Group a Citigroup – ultrabohatí už nevidia žiadnu hodnotu v držbe dlhopisov Adani. Predávajú.
Na porovnanie, tento druh dynamiky chýbal v Evergrande. Vzhľadom na svoj nevyžiadaný stupeň, dlhopisy developera nikdy nemohli získať 80-percentný pomer úveru k hodnote. A po celé roky stačili bohatým rodinám, aby ich držali až do splatnosti, a to aj napriek každodennej nestálosti trhu.
Problém so zelenou
Adani má väčší predajný tlak aj zo strany blue-chip fondov. Ak existujú nejaké špekulácie na trhu, že ratingové agentúry by mohli znížiť rating dlhopisov, správcovia aktív s mandátom na investičný stupeň budú musieť predať, či už sa im táto spoločnosť páči alebo nie.
Okrem toho Adani vďaka svojim ambíciám v oblasti zelenej energie prilákal globálnych investorov ESG. Tento druh morálnych peňazí rád ponúka lacné pôžičky, ale nebude váhať sa ich zbaviť, ak zacítia niečo špinavé. Napríklad, po správe od Hindenburg, najväčšia nórska dôchodková spoločnosť KLP zahodila všetky svoje akcie v Adani Green Energy. Fond sa obával, že jeho „čisté“ investície by mohli byť vyčerpané na „niektoré iné aktivity, ktoré nepodporujeme“, ako napr. ťažba uhlia. To zjavne nebol problém pre Evergrande, ktorý nikdy nepriťahoval investorov ESG.
V konečnom dôsledku je Adani typickým konglomerátom rozvíjajúcich sa trhov. Je to rodinný podnik, ktorý sa nebojí upevniť kontrolu a podnecovať expanziu dlhmi. Vystavuje sa riziku zlej správy vecí verejných, ale ponúka aj potenciál rýchlo zmeniť Indiu na súčasnú Južnú Kóreu. Napriek tomu sa nachádza v štádiu vývoja, ktorý je príliš riskantný a neprehľadný pre investorov, ktorí nakúpili a teraz panikária.
Ako sa to stáva, investorská základňa Adani sa už mení, hedžové fondy a investori do núdzových dlhov naberajú svoje dlhy a tradiční manažéri predávajú. Tak to má byť. Rozvíjajúce sa trhy nie sú miestom pre ľudí so slabým srdcom alebo tých, ktorí chcú mať úplne čisté ruky.