Takáto situácia nastala v nedeľu počas letu spoločnosti United Airlines po tom, čo sa dvaja cestujúci ostro pohádali. Spor vyvolala nenápadná pomôcka na komfortnejšie strávený čas v lietadle s názvom Knee Defender. Tá dokáže zamknúť sedadlo pred jej majiteľom o výsuvný stolček tak, že sa mu nedá sklopiť opierka a pasažieri sa navzájom neobmedzujú.
Malý zámok vynašiel už pred jedenástimi rokmi Ira Goldman z Washingtonu, keď kvôli biznisu precestoval v lietadlách vyše 150-tisíc kilometrov ročne. Poriadnej pozornosti sa však vynálezu dostalo až teraz. Predaj zariadenia prudko vyletel nahor, rýchly záujem oň dokonca spôsobil pád stránky predajcu.
Incident, ktorý si vynútil počas letu z New Jersey do Denveru neplánované pristátie, sa začal, keď muž pracoval na svojom notebooku a zamkol sedadlo pred sebou tak, aby si spolucestujúca pred ním nemohla ľahnúť. Tá sa obrátila na letušku, ktorá však s pripomienkou na odstránenie blokovacieho zariadenia u jeho majiteľa nepochodila. Ženu to natoľko rozzúrilo, že majiteľovi zariadenia hodila do tváre pohár s vodou. Letový personál sa z dôvodu hádky rozhodol pre núdzové pristátie v Chicagu, kde boli obaja z lietadla vyvedení.
Knee Defender Zdroj: kneedefender.com
Konflikt sa odohral v triede Economy Plus, kde majú cestujúci o vyše desať centimetrov miesta na nohy navyše v porovnaní s bežnou ekonomickou triedou.
Pomôcku, ktorá je dostupná za necelých 22 dolárov, zatiaľ Federálny letecký úrad neuviedol na zoznam zakázaných predmetov, nakoľko nepredstavuje primárne ohrozenie bezpečnosti na palube lietadla. Letecké spoločnosti však môžu zakázať jeho používanie na svojich linkách aj samy a väčšina z nich, vrátane United Airlines, tak aj robí. Jeho použitie na palubách nepovoľujú ani ďalší najväčší americkí dopravcovia American Airlines, Delta Air Lines či Southwest Airlines, informuje agentúra Bloomberg.
Pomôcka nemá opodstatnenie na palube každého lietadla. Najmä pri strojoch nízkonákladových leteckých spoločnostiach sa sedadlá sklápať nedajú a pasažier je tak nútený vydržať v jednej polohe počas celého letu.
Produkt si doteraz v podstate robil reklamu sám, vďaka jeho kontroverznému využitiu. Teraz, za pomoci masívnej medializácie, záujem oň, podľa slov jeho vynálezcu, prudko narástol.
I. Goldman tvrdí, že jediné peniaze na propagáciu výrobku, ktoré kedy vynaložil, boli 1,25 dolára, keď vyskúšal reklamu cez Google. Podľa neho nie je problém v jeho vynáleze, ale v leteckých spoločnostiach, ktoré neustále stláčajú prepravné náklady a tým znižujú komfort cestujúcich.