Najbohatší muž Číny Čung Šan-šan čelí vlne útokov zo strany nacionalistov, ktorí ho obviňujú z nedostatku vlastenectva. Jeho firma Nongfu Spring, najväčší výrobca balenej vody v krajine, sa podľa CNN stala najnovším terčom armády internetových fanatikov.
Výzvy na bojkot Nongfu vystrašili dokonca aj typicky vlastenecké štátne médiá v čase, keď sa Peking snaží získať podporu pre súkromné podniky s cieľom zvrátiť hospodársky pokles.
Neušetrili ani syna
Katalyzátorom kritika bola smrť Cunga Čching-choua, zakladateľa skupiny Wahaha, ktorá je jedným z najväčších konkurentov Nongfu. Cung bol v nacionalistických kruhoch uznávanou osobou, pretože sa asi pred 20 rokmi na súde víťazne postavil francúzskej firme Danone.
Po smrti ho začali internetoví fanatici porovnávať s Čungom. Ten si vyslúžil kritiku za to, že na balení produktov Nongfu Spring sa nachádzajú japonské prvky. Tŕňom v oku je aj americké občianstvo Čungovho syna, ktorý v súčasnosti pôsobí ako nevýkonný riaditeľ firmy a otcov možný nasledovník. Nacionalisti poukázali aj na skutočnosť, že hlavnými akcionármi v Nongfu sú viaceré významné americké investičné fondy vrátane Vanguardu a BlackRocku.
„Čung Šu-c' zdedí po otcovi obrovský majetok. Ako budúci najbohatší muž Číny je americkým občanom. Človek bez citu pre svoju krajinu – bez ohľadu na to, aký je bohatý – nie je taký dobrý ako obyčajný človek s čínskym srdcom,“ napísal na platforme Weibo používateľ s prezývkou „Internationale“.
Výzvy na bojkot Nongfu sa následne začali šíriť sociálnymi sieťami. V jednom krátkom videu napríklad majiteľ malého obchodu vymieňal všetku balenú vodu od Nongfu za produkty od Wahaha. Iný supermarket zas vrátil mraziaci box s nápojmi Nongfu späť výrobcovi. Video sa na platforme Douyin stalo virálnym a dostalo vyše 300-tisíc lajkov.
Online kampaň brojaca proti Nongfu sa odrazila aj na vývoji akcií. Ich cena na burze v Hongkongu od februára klesla o takmer päť percent. Podľa indexu miliardárov agentúry Bloomberg sa Čungov majetok od začiatku marca zmenšil o dve miliardy dolárov. Momentálne má hodnotu 64,5 miliardy dolárov, takže o titul najbohatšieho človeka Číny neprišiel.
Snaha o zmierenie
Čung sa na sociálnych sieťach pokúsil vyjasniť svoju údajnú rivalitu so zakladateľom Wahaha, no internetových fanatikov jeho slová nepresvedčili. „Zneužívanie smrti pána Cunga na internete spôsobilo očierňovanie môjho mena a mena firmy. Pán Cung by bol zaiste nerád svedkom takéhoto správania,“ napísal Čung na WeChate.
Zároveň vyzval verejnosť, aby sa nenechala „oklamať“ niektorými internetovými influencermi, ktorí sa podľa neho snažili medzi dvomi spoločnosťami vyvolať problémy. „Či už ide o Wahaha alebo Nongfu, vždy trváme na tom istom – vyrábať dobré produkty pre ľudí,“ dodal.