Americká Komisia pre kontrolu cenných papierov (SEC) udelila americkému výrobcovi lietadiel Boeing 200-miliónovú pokutu za zavádzanie investorov o bezpečnosti modelu 737 MAX.

"V časoch krízy a tragédie je obzvlášť dôležité, aby verejné spoločnosti a vedúci pracovníci poskytovali trhom úplné, spravodlivé a pravdivé informácie," uviedol vo vyhlásení predseda SEC Gary Gensler. „Boeing a Muilenburg zlyhali v tejto najzákladnejšej povinnosti," povedal.

Ryanair ilustračný
Neprehliadnite

Ryanair je po troch rokoch v zisku. Časy s letenkami za cenu obedového menu sa dočasne končia

SEC obvinila Boeing a jeho bývalého generálneho riaditeľa Dennisa Muilenburga z "podstatne zavádzajúcich verejných vyhlásení" po pádoch.

Okrem pokuty pre Boeing 200 miliónov dolárov, zaplatí Muilenburg jeden milión. Dohodu potvrdili obe strany, no Muilenburg ani spoločnosť nepripúšťajú žiadne previnenie.

Chybný systém

Zo zverejnených výsledkov rokovania vyplýva, že spoločnosť zavádzala investorov a verejnosť ohľadom svojho lietadla 737 MAX, ktoré bolo na 20 mesiacov pozastavené po dvoch smrteľných nehodách, pri ktorých zahynulo 346 ľudí.

Vyšetrovatelia zistili, že obe havárie boli čiastočne spôsobené chybným automatizovaným systémom riadenia letu s názvom MCAS.

SEC hovorí, že po prvej havárii v Indonézii v októbri 2018 spoločnosť a vtedajší šéf Boeingu "vedeli, že MCAS predstavuje pretrvávajúci problém s bezpečnosťou lietadla, no napriek tomu ubezpečovali bezpečnosťou, že lietadlo je tak bezpečné ako akékoľvek iné, ktoré kedy lietalo po oblohe.“

V marci 2019 havarovalo v Etiópii druhé lietadlo.

Pád lietadla poznačil aj Slovensko
Lietadlo Boeing 737 sa zrútilo 10. marca 2019 počas letu smerujúcom z mesta Addis Abeba do Nairobi. Na palube bolo 149 pasažierov - medzi nimi aj štyria Slováci - charitatívna pracovníčka Danica Olexová a traja členovia rodiny vtedajšieho poslanca NR SR Antona Hrnka.

Necelé dva mesiace po udalosti vyhlásil Muilenburg, že firma postupovala podľa bežných postupov, keď nechala lietadlo certifikovať Federálnom správou letectva (FAA).

Ministerstvo spravodlivosti odhalilo zavádzanie aj v tomto prípade a Boeing obvinilo z podvodu a sprisahania s tvrdením, že výrobca lietadla podviedol FAA počas certifikácie 737 MAX.

Štedrá kompenzácia

V decembri 2019 firma prepustila Muilenburga potom, čo sa dostala do konfliktu s regulačnými orgánmi v súvislosti s načasovaným návratu 737 MAX do prevádzky.

Muilenburg opustil Boeing s kompenzáciou vo výške 62 miliónov dolárov. Mnohí pozostalí obetí nehôd toto vysoké odstupné skritizovali.

Federálny úrad pre letectvo požadoval, aby piloti 737 MAX absolvovali nový výcvik na prácu s MCAS. Okrem toho nariadil nové bezpečnostné opatrenia a softvérové zmeny v systéme riadenia skôr, než sa lietadlá vrátia do prevádzky.

Najväčšieho svetového výrobcu leteckej techniky na svete stáli havárie viac ako 20 miliárd dolárov. Kongres USA pristúpil k legislatíve reformujúcej spôsob, akým FAA certifikuje nové lietadlá.