Ikea testuje nový formát predajní, kde bude popri nakupovaní možné tráviť aj voľný čas. Hľadá pre svoje obchody lepšie uplatnenie v ére nákupov cez internet.
Na tento účel si reťazec vybral zatiaľ dva obchody - jeden v Šanghaji a druhý vo Viedni. Nový formát predovšetkým zbaví predajňu typickej spleti uličiek, v ktorých sa mnoho ľudí stráca. Informuje o tom denník The Wall Street Journal (WSJ).
Priestory na stretávanie
Spoločnosť INGKA Holding, ktorá prevádzkuje väčšinu predajní Ikea vo svete, tento mesiac opätovne otvoril lokalitu v šanghajskej štvrti Sü-chuej (Xuhui), ktorú upravila tak, aby v nej mohla vyskúšať formát budúcich predajní.
Ten si firma predstavuje tak, že jej obchody budú vytvárať priestor, kde budú návštevníci môcť stráviť aj niekoľko hodín inak ako nakupovaním. Vedľa predvádzacej plochy a miesta pre nákup menších položiek bude priestor podobný kinu - budú tam sedadlá a možnosť posedieť s priateľmi.
Ikea bola pri zavádzaní on-line predaja pred pandémiou pomalá, jej objednávkový systém bol navyše pre mnoho ľudí neprehľadný, poznamenáva WSJ.
Novým formátom obchodov sa teraz Ikea snaží o viac než len o pobavenie zákazníkov. Spojením vylepšeného on-line predaja a ponuky v predajniach s novým formátom spolu s priestorom pre trávenie voľného času chce docieliť, aby si ľudia už v obchode viac premysleli, ako si zariadia svoj domov.
Ikea bez parkoviska
Spoločnosť dúfa, že nové usporiadanie udrží zákazníkov v jej obchodoch čo najdlhšie. Počíta napríklad aj s novým formátom reštaurácií, ktoré ukážu, ako pripravovať pokrmy v súlade s najnovšími trendmi a s prihliadnutím k ochrane prírody a udržateľnému spôsobu života. Plánuje aj priestor, kde zamestnanci pomôžu zákazníkom opraviť starý nábytok alebo zostaviť nový.
Počas pandémie zmenila nákupné správanie viac ako polovica ľudí. Chodia von na menej nákupov
Nová predajňa začína fungovať od štvrtka aj vo Viedni (na titulnom obrázku). Umiestnená je vedľa vlakovej stanice Westbahnhof a má päť poschodí so strešným priestorom, kde je kaviareň. Fasáda stavby bude plná zelene, rovnako ako strešná terasa.
Nemá žiadne parkovacie státia, typické pre obchody Ikea postavené ďaleko od centier miest. Menšie položky je možné si hneď odniesť, tie väčšie si môže zákazník objednať a Ikea mu ich na druhý deň doručí.
Do predajne s mobilom
V oboch testovacích predajniach môžu zákazníci využiť mobilný telefón na skenovanie informácií z položiek, ktoré ich zaujali. A na rozdiel od usporiadania dnešných predajní sa môžu ľudia prechádzať úplne ľubovoľne, žiadne vymedzené uličky ich už v pohybe obmedzovať nebudú.
Obe skúšobné predajne navrhnli ešte pred pandémiou. Na Šanghaj padla voľba preto, lebo tam veľa ľudí už smartfóny na nákupy bežne používa, zatiaľ čo lokalita vo Viedni súvisí so snahou firmy otvárať nové obchody v mestských centrách.
Reťazec už v júni otvoril obchod s menšími položkami s názvom IKEA Décoration na parížskej Rue de Rivoli, čo je tiež v centre.
Ako čeliť novým nárokom a podmienkam
„V podstate sme chceli začať úplne znovu a povedať, ako si môžeme predstaviť obchod budúcnosti. Ako obchod, kam už si zákazník nechodí kupovať len knižnicu Billy,“ povedal manažér predaja spoločnosti IKEA Stefan Vanoverbeke. Billy je názov jednej z najpredávanejších malých knižníc od firmy Ikea.
Švédsky nábytkársky reťazec si je dobre vedomý, že čím ďalej, tým viac zákazníkov chce nakupovať online. Prípadne ani inú možnosť nemajú, ak nemajú auto, aby si mohli objemnejšie položky sami doviezť, hovorí Vanoverbeke. To však pre firmu znamená dilemu, ktoré musia vyriešiť: „Prečo potom chodiť do obchodu Ikea?“
Z nákupných centier sa stanú lukratívne destinácie. Nakupovať budeme so zážitkom
To je otázka, s ktorou zápasí mnoho reťazcov. Pandémia totiž spôsobila, že na nákupy cez internet sa odhodlala aj ďalšia skupina ľudí, ktorá to možno predtým úplne v pláne nemala. Výsledkom je, že v nákupných centrách a vlajkových obchodoch zostalo menej ľudí.
Nový formát predajní už preto začali skúšať napríklad aj firmy Lego Group alebo v Spojených štátoch Dick 's Sporting Goods. Aj tieto podniky lákajú zákazníkov popri nákupoch aj na nové zážitky - vyskúšať si hoci hry s prvkami rozšírenej reality alebo sa šplhať po lezeckej stene.