Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Árpád Érsek (Most-Híd) si myslí, že zrušenie IC vlakov začiatkom tohto roka nebolo správne.

„Pokúsime sa dostať ich naspäť do prevádzky a do obľuby občanov, ktorí tieto vlaky budú využívať. Vlakové súpravy budú premávať štyrikrát denne, dva z Bratislavy do Košíc a z Košíc do Bratislavy. Predpokladáme, že verejnosť túto našu iniciatívu prijme a bude ju využívať, lebo o to nám ide. V konečnom dôsledku vieme tie časové priestory zaplniť, aby tento vlak s obľubou používali občania,“ priblížil Á. Érsek na tlačovej besede vo vlaku na Hlavnej stanici v Bratislave.

Očakáva, že prevádzka IC vlakov na rozdiel od minulosti nebude stratová. „Vlaky musia mať určitý nábeh. Bude to jeden z najrýchlejších vlakov z Bratislavy do Košíc. Myslíme si, že to bude mať opodstatnenie a po nástupných mesiacoch si ho občania obľúbia,“ dodal minister.

Expresné vlaky by podľa ZSSK mali zvládnuť cestu medzi západom a východom Slovenska predbežne za štyri hodiny a 45 minút a na tejto trati by mali predstavovať najrýchlejšie železničné spojenie.

Súprava bude pozostávať z piatich vozňov, cestujúci budú mať v nej k dispozícii 247 miest a vlaky budú, ako v minulosti, povinne miestenkové. Železničiari očakávajú, že prevádzka IC vlakov bude zisková v priebehu troch, štyroch rokov.

IC vlaky prestali premávať 17. januára tohto roka. Boli dlhodobo stratové a prišli o cestujúcich po príchode súkromného dopravcu RegioJet na trať Bratislava - Košice, ale aj po zavedení bezplatnej železničnej prepravy pre študentov a dôchodcov v závere roku 2014.

Ministerstvo dopravy sa rozhodlo obnoviť IC vlaky na základe štúdie Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Prehodnotenie obnovenia prevádzky týchto vlakov je aj súčasťou programového vyhlásenia vlády, tento návrh presadila Slovenská národná strana.

Podla RegioJetu sa dvaja neuživia

RegioJet rozhodnutie slovenského ministerstva kritizoval. Podľa neho vzhľadom na bezplatné cestovanie vybraných skupín pasažierov v rýchlikoch nemôže na spomenutej trati fungovať so ziskom viac komerčných vlakov.

„Ak by ale štát dopustil alebo dokonca nariadil ZSSK postup, ktorý povedie k poškodzovaniu podnikania RegioJetu a ďalších prepravcov, ktorí si musia na svoju prevádzku zarobiť, v takom prípade RegioJet z trasy Bratislava - Košice odíde,“ uviedol hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.