Automobilka Hyundai prehodnocuje investičné plány prestavby a modernizácie závodu v českých Nošoviciach. Ide o jediné výrobné centrum spoločnosti v Európskej únii.

Pôvodne sa počítalo s rozsiahlymi úpravami, ktoré by umožnili výlučne produkciu elektrických vozidiel, avšak v dôsledku spomaľujúceho dopytu po elektromobiloch v Európe sa spoločnosť rozhodla pre menej radikálny postup.

Úpravy výrobných liniek sa nezačnú skôr ako koncom budúceho roka, pričom aj po ich dokončení bude elektrických maximálne každé druhé vyrobené vozidlo. Túto informáciu potvrdil vedúci výroby závodu Martin Klíčník.

Pokles predaja ovplyvňuje investíciu

V roku 2023 opustilo výrobné linky nošovického závodu viac ako tristotridsaťtisíc vozidiel, pričom takmer tri štvrtiny tvoril model Tucson. Zvyšok produkcie predstavovali modely i30 a Kona Electric.

Práve slabšie predaje elektrických vozidiel viedli k opatrnejšiemu prístupu pri investíciách do modernizácie výroby. V roku 2022 tvorili elektromobily desať percent celkovej produkcie závodu, v roku 2023 to bolo trinásť percent, avšak očakávania boli vyššie. Hyundai pôvodne plánoval, že tento podiel dosiahne sedemnásť percent.

Automobilka preto zmenila stratégiu a namiesto prechodu na výhradnú výrobu elektromobilov zvolila flexibilnejší model. Nové nastavenie umožní, aby elektrické vozidlá tvorili maximálne polovicu produkcie.

V súčasnosti tento podiel dosahuje 30 percent, čo zatiaľ postačuje na pokrytie dopytu.

Mobis,Hyundai Mobis,Hyundau
Neprehliadnite

Juhokórejský Hyundai Motor plánuje rekordné investície

Rastúca konkurencia

Hyundai čelí rastúcemu tlaku zo strany čínskych automobiliek, ktoré zvyšujú svoj export do Európy. Celkový podiel čisto elektrických vozidiel na predaji nových áut v EÚ v roku 2023 dosiahol iba 13,6 percenta.

Na rok 2024 Hyundai plánuje výrobu 294-tisíc vozidiel, z toho 43-tisíc bude čisto elektrických. Tento objem distribútori považujú za realistický vzhľadom na súčasný dopyt. Výrobný plán na ďalší rok je teda prispôsobený schopnosti predajcov umiestniť elektromobily na trh.

Vzhľadom na neistý dopyt po elektromobiloch Hyundai znižuje aj výrobné tempo. Kým v roku 2023 závod produkoval 66 vozidiel za hodinu, v tomto roku sa tempo zníži na šesťdesiat, čo povedie aj k miernemu poklesu zamestnanosti. Počet pracovníkov by sa mal znížiť približne o sto.

Závod v Nošoviciach však nie je závislý od európskeho trhu. Výrobky smerujú aj na Blízky východ a do Afriky, kde sú emisné normy menej prísne. Napriek tomu, ak chce nošovická továreň zostať konkurencieschopná aj v budúcnosti, bude musieť zvýšiť podiel výroby elektrických modelov. V súčasnosti je jej jediným čisto elektrickým vozidlom model Kona Electric.

Napriek situácii na trhu prebiehajú rokovania o pridelení nových modelov. Na udržanie výrobných kapacít by však závod potreboval minimálne tri až štyri nové modely.

Na snímke zamestnanci automobilky počas výroby vo výrobnom závode spoločnosti Kia Slovakia dňa 11. augusta 2022 v Tepličke nad Váhom. FOTO TASR - Erika Ďurčová
Neprehliadnite

Žilinská Kia hlási úspešný rok, vyrobila rekordný počet vozidiel