Vážení čitatelia,
ako vidíte na našej novej titulke, z tatranského tigra je slimák. Tak vidí Slovensko a jeho vzťah k zahraničným investorom náš dvorný karikaturista Zsolt Lukács. Téma pod názvom Oligarchovia namiesto zahraničných investorov hovorí o tom, že zahraničný kapitál sa v posledných rokoch na Slovensko príliš nehrnie. Po kríze sa totiž investori dostávali do vlastných problémov a boli nútení škrtať aktíva. Zbavovali sa svojich prevádzok, znižovali objemy výroby a prioritne si pri tom chránili domáce trhy. A tak sa príležitostí na Slovensku chopili domáce finančné skupiny a silní hráči, ktorí už nadobudli dostatočný kapitál a zároveň mali dobré kontakty na politické špičky. Pravdou však je aj to, že sa na Slovensku postupne zhoršuje kvalita podnikateľského prostredia a začínajú nás predbiehať krajiny v regióne. Tatranský tiger akoby preskočil Tatry a usídľuje sa skôr v susednom Poľsku.
Bratislava nebola v užšom výbere na výrobu nového Lamborghini, tak to podávali len média, vraví v rozhovore pre TREND predseda predstavenstva Volkswagenu Slovakia Albrecht Reimold. Nevylučuje však, že by sa zo závodu v Devínskej Novej Vsi dodávali do Talianska karosérie pre toto kultové auto. Nemecký výrobca automobilov preinvestoval za posledné tri roky na Slovensku zhruba jednu miliardu eur, najväčšou z nich bola nedávno otvorená moderná karosáreň. Šéf, ktorý pre Bratislavu získal nové investície i modely konštatuje, že ho teší každé rozhodnutie o pridelení investícií.
Vedeniu mesta Košice na čele s primátorom Richardom Rašim sa vlani podaril kontrakt snov. Z dvoch výziev ministerstva dopravy na dočerpanie eurofondov zo starého programovacieho obdobia získali pri minimálnej päťpercentnej spoluúčasti mesta 64 miliónov eur na rekonštrukciu električkových tratí a električkových uzlov. Rozsiahlu strategickú investíciu však musí mesto pre dočerpanie eurofondov stihnúť do konca tohto roka. O tom, ako Dočerpávanie eurofondov paralyzovalo Košice, sa bola priamo v meste presvedčiť Zuzana Devera.
Prvý hypermarket otvorili na Slovensku v roku 1999. Odvtedy tento typ predajní zaznamenal veľký boom, lebo nákupy širokej palety produktov pod jednou strechou si Slováci obľúbili. No prišla kríza, pribudli konkurenti z radov diskontov a aj spotrebiteľské návyky sa zmenili. V článku Hypermarkety zahnané do kúta analyzujeme prvé obete tohto retailového obratu.
O Ivanovi Weissovi, ktorý sa na Slovensku zviditeľnil najmä ako človek v pozadí ambiciózneho politického hnutia 99 %, sa znova hovorí. Weissovi ľudia vstúpili do „poisťovne budúcnosti“. Prednedávnom TREND opisoval príbeh poisťovne Novis, ktorú rozbieha známy rakúsky manažér Siegfried Fatzi. Teraz kolega Ján Kováč napísal druhú kapitolu. O dosť šťavnatejšiu.
Fond nekonečného rušenia, pardon národného majetku, čaká oficiálne koniec, v skutočnosti sa však len premenuje na správcovskú agentúru. Jeho náplň práce sa nezmení – akurát, ako to už v štátnych službách na Slovensku býva, bude jeho fungovanie o niečo menej prehľadné. Pritom aj pri súčasnom lepšom nastavení verejnej kontroly má FNM za sebou slušnú kôpku káuz. A pohnutú históriu plánovaného zániku.
Heslá k internetovému bankovníctvu sú prelomiteľné, aj jednorazové kódy vedia šikovní hackeri od klientov bánk zistiť. Cestou je preto využívanie biometrických dát, ako napríklad tváre či odtlačkov prsta. Biometriu už slovenské banky využívajú. Odmenou je im popri vyššej bezpečnosti aj väčšie pohodlie klientov. A keďže čoraz viac klientov využíva bankovníctvo v mobile, a moderné mobily ponúkajú identifikáciu odtlačkom prsta, stane sa biometria do piatich rokov štandardom.
Na Slovensku môže vzniknúť nový najväčší hráč na trhu s nealkonápojmi, ktorý výrazne preskočí aj doterajšiu jednotku – slovenskú dcéru Coca Coly. Manželstvo Kofoly s Budišom je na obzore. Podnik z rodiny českých Grékov Samarasovcov totiž intenzívne rokujú o prevzatí nápojárskej skupiny Zlatá studňa Šarišana Jána Šofranka.
Súčasťou najnovšieho vydania je aj tradičná ročenka TREND TOP vo finančníctve.
Sme radi, že nás čítate a bude nám cťou, keď TREND odporučíte alebo predplatíte aj vašim kolegom alebo známym. Predplatitelia TRENDU sú v našich očiach členmi privilegovaného klubu, výrazne šetria peniaze (namiesto 2,20 platia len 1,44 eur za číslo), majú k dispozícii úplný archív na webe a printové vydanie na stiahnutie už od stredy popoludnia - deň pred oficiálnym vydaním. Takisto majú TREND vždy so sebou v tablete alebo mobile prostredníctvom našich aplikácií pre iOS a Android.
Ďakujeme. Vaše podnety, tipy ale aj konštruktívnu kritiku pozorne čítam na [email protected].
S úctou
Oliver Brunovský
TREND 24/2015