Kilometrové kolóny na hraniciach, nervózni kamionisti, preplnené a zablokované pumpy a nová mýtna polícia. Tak vyzeral začiatok spustenia elektronického mýta na slovenských cestách. Už pred dňom D viacerí dopravcovia varovali na nepripravenosť systému či vysoké poplatky.
Niektorí najmä menší autodopravcovia chceli v prvý novoročný pondelok začať blokádu benzínových púmp na Slovensku. Na poslednú chvíľu sa protest zmenil na petičnú akciu. Dopravcovia v nej žiadali ako satisfakciu za vysoké mýtne poplatky zníženie spotrebnej dane z palív a dane z motorových vozidiel. „Nech si uvedomia, že je svetová hospodárska kríza. My sme však spotrebné dane ani raz nezvyšovali,“ odkázal dopravcom premiér Robert Fico. Nedodal však, že ich zníženie bolo súčasť jeho predvolebných sľubov.
Kilometrové kolóny na hraniciach mali na svedomí palubné jednotky na snímanie najazdených kilometrov. Ich nedostatok zaskočil najmä zahraničných dopravcov, ktorí nemohli pokračovať v jazde.
V piaty deň mýta úplne skolaboval systém na hraničnom priechode z Česka vo Svrčinovci, keď už museli desaťkilometrové kolóny kamiónov bez palubných jednotiek púšťať policajti. Vodiči sa mali zaregistrovať na najbližšom mieste, kde systém fungoval. Kolóny sa tak presunuli pred čerpacie stanice vo vnútrozemí. Podľa hovorcu ministerstva dopravy Stanislava Jurikoviča boli rady a výpadky systému aj pri zavádzaní mýta v iných európskych krajinách. Dodáva, že sú do veľkej miery spôsobené najmä dopravcami, ktorí situáciu podcenili v decembri, kedy sa mohli zaregistrovať do systému.
Pred Troma kráľmi slovenský priemysel mýtne problémy zatiaľ veľmi nepociťoval. Väčšie fabriky začínajú s výrobou až v ďalších dňoch, prípadne urobili preventívne opatrenia ešte v decembri.
Od prvého januára spustený elektronický mýtny systém sa týka vozidiel nad 3,5 tony jazdiacich po diaľniciach, rýchlostných cestách a vybraných cestách prvej triedy. Pôvodne sa mal celý systém spustiť o rok skôr. Zdržanie spôsobili sťažnosti a odvolania neúspešných uchádzačov o kontrakt. Vyhrala najdrahšia ponuka konzorcia SanToll-Ibertax, ktoré po vyradení ostatných súťažiacich zostalo v súťaži jediné.
Foto na titulke - SITA / Ľudovít Vaniher