Minulý rok sa ukázal ako náročný pre výrobcov automobilov aj pre kupujúcich, uvádza Bloomberg. Vyššie úrokové sadzby, vytrvalá inflácia a zvyšovanie cien plynu a spotrebného tovaru, znížili mesačné rozpočty domácností, zatiaľ čo automobilové značky bojovali o udržanie dodávateľských reťazcov a zásob.
Niektoré luxusné automobilky však unikli pred stratami a hlásili rekordné výsledky. V roku 2022 dodalo Bentley celosvetovo 15 174 vozidiel, čo predstavuje nárast o štyri percentá oproti roku 2021. Lamborghini predalo 9 233 automobilov, čo je rast o desať percent v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Porsche oznámilo trojpercentný nárast globálnych dodávok a rekordný predaj v Severnej Amerike.
Celkový predaj Rolls-Royce sa vlani zvýšil o osem percent na 6 021 predaných áut, keďže rastúci dopyt v Amerike vykompenzoval pokles v Číne; zákazníci britskej značky minuli v priemere približne pol milióna eur na vozidlo, pričom väčšina klientov vlastnila viac ako jedno.
Tesla bola lídrom
„Tržby luxusu rástli a v roku 2022 vzrástli takmer o tri percentá,“ hovorí Zack Krelle, senior manažér OEM Analytics v dátovej firme TrueCar. Tesla bola lídrom v predaji v roku 2022, zatiaľ čo nemecké značky obnovili dynamiku predaja a skončili rok vyššie ako v roku 2021. BMW a Mercedes-Benz čelili ťažkým prvým polčasom, ktoré poškodili celkové výsledky, ale ich predaj v posledných mesiacoch roku 2022 vzrástol. Elektromobily boli jasným signálom pre oboch, pričom predaje sa viac ako zdvojnásobili v porovnaní s úrovňou v roku 2021.
Špičkové značky sa môžu v roku 2023 tešiť na ešte väčší úspech, hovoria analytici – očakáva sa, že hotovostné ponuky na luxusné autá budú populárnejšie ako v posledných desaťročiach, čím sa urýchli trend, ktorý začal pandémiou covidu-19 pred troma rokmi.
„Hotovosť bola v minulom roku dôležitá a zostane aj v roku 2023,“ hovorí Jonathan Smoke, hlavný ekonóm spoločnosti Cox Automotive. „Bohatší spotrebitelia budú v roku 2023 nakupovať radšej za hotovosť ako na úver.“
Volatilita akciového trhu a ekonomická neistota spôsobujú, že bohatí spotrebitelia sedia na väčších hotovostných rezervách, takže míňajú viac peňazí v absolútnych hodnotách. Medzitým úrokové sadzby auto úverov v súčasnosti dosahujú 20-ročné maximá.
Rok prechodu
Tento trend v luxusnom sektore bude mať pretrvávajúci vplyv na zisky priemyslu a budúce správanie spotrebiteľov. Nákupy v hotovosti znamenajú, že predajcovia majú nižšie príjmy z financovania, s čím sa značky ako Genesis, Mercedes-Benz, BMW, Infiniti a Jaguar už začali snažiť bojovať tým, že spotrebiteľom ponúkajú agresívne ponuky na prenájom, hovorí Z. Krelle.
Na druhej strane, nákupy v hotovosti pomáhajú spotrebiteľom, pretože zvyšujú hodnotu vozidla oproti alternatíve straty vlastného imania – alebo rozdielu medzi hodnotou vozidla a dlžnou sumou za úver. „Očakávame, že nasledujúci rok bude rokom prechodu,“ hovorí J. Smoke.
Predaj luxusných áut bol hlavným dôvodom nárastu cien nových áut v roku 2022, keď predstavovali historicky vysoký podiel na trhu – presahujúci 18 percent z celkového počtu, podľa Kelley Blue Book. V novembri 2019 bol podiel luxusu na americkom trhu 16,1 percenta. Priemerný kupujúci zaplatil za nové luxusné auto na jeseň 2022 zhruba 65 775 dolárov, keď sa priemerná cena za nové, neluxusné vozidlo pohybovala okolo 48 094 dolárov.