Súd v holandskom meste Haarlem v stredu rozhodol, že vláda nemôže nariadiť amsterdamskému letisku Schiphol zníženie počtu letov za rok z 500-tisíc na 460-tisíc.
V súvislosti s plánmi holandskej vlády, ktoré predstavila vlani s cieľom znížiť emisie skleníkových plynov a množstvo hluku, podali sťažnosť viaceré aerolínie a organizácie civilného letectva na čele s holandským prepravcom KLM.
Sudca uviedol, že vláda v Holandsku sa neriadila správnou procedúrou, keď vyzvala Schiphol, aby znížil maximálny počet letov za rok na 460-tisíc.
Zníženie hluku a emisií
Letecká spoločnosť KLM v reakcii na verdikt súdu uviedla, že plánuje prijať opatrenia ponúkajúce lepšiu alternatívu na zníženie úrovne hluku a emisií oxidu uhličitého, ktoré budú zároveň vychádzať v ústrety potrebám cestujúcich. KLM dodala, že svoj prístup chce objasniť v ďalšej fáze tohto prípadu. „Ten bude skúmať, či je možné v okolí Schipholu znížiť mieru hluku s využitím iných metód, než sú tie, ktoré navrhlo ministerstvo,“ uviedla spoločnosť.
Holandský rezort zodpovedný za leteckú infraštruktúru uviedol, že rozsudok si študuje a zvažuje ďalšie kroky. V písomnom vyhlásení priblížil, že sa „usiluje nájsť novú rovnováhu medzi záujmami obyvateľov a životným prostredím na jednej strane a ekonomickým významom Schipholu pre Holandsko na druhej strane“.
Organizácia Greenpeace vyjadrila sklamanie
Americké aerolínie Delta Air Lines verdikt privítali s tým, že zaistí budúcnosť amsterdamského letiska. Environmentálne organizácie vrátane Greenpeace a Priateľov Zeme, naopak, v spoločnom vyhlásení vyjadrili sklamanie. KLM označili za „veľkého znečisťovateľa“, pričom kritizovali, že koná v neprospech lokálnych rezidentov, klímy a vlády.
V utorok Schiphol oznámil, že v rámci úsilia o zníženie množstva emisií skleníkových plynov a miery znečistenia životného prostredia v dôsledku hluku od rokov 2025-26 zakáže nočné lety a súkromné lietadlá.