Celosvetové tržby na trhu wellness službami sa vlani zvýšili o osem percent na 5,6 bilióna dolárov. Od roku 2013 vzrástli o takmer 65 percent a výrazný rast sa očakáva aj v nasledujúcich rokoch. Do roku 2027 sa očakáva nárast tržieb na 8,5 bilióna dolárov, čo je približne dvojnásobok hrubého domáceho produktu Nemecka. Vyplýva to zo štúdie Global Wellness Institute.
Odhady skutočnej veľkosti odvetvia sa líšia, keďže nie je jasne definované, čo presne do tohto sektora patrí. Inštitút vo svojej správe definuje toto odvetvie ako aktívnu snahu o prevádzkovanie aktivít a životného štýlu, ktoré podporujú celkové zdravie. Inštitút rozdeľuje vo svojom výskume wellness do niekoľkých kategórií.
Kategorizácia wellness služieb
Najväčšou kategóriou je osobná starostlivosť a krása, ktorá má hodnotu 1,08 bilióna dolárov. Patrí tam napríklad starostlivosť o pleť, vlasy alebo nechty. Za touto kategóriou nasleduje zdravá výživa, stravovanie a chudnutie s hodnotou 1,07 bilióna dolárov. Nezahŕňa rýchlo rastúci trh s liekmi na chudnutie na predpis. Ďalšími kategóriami sú wellness turistika, fyzické aktivity, ako sú návštevy posilňovní, a verejné zdravie spolu s tradičnou a alternatívnou medicínou.
Trh sa už vrátil na úroveň spred pandémie. Odvtedy prešiel aj výraznými zmenami, pričom najviac vzrástli výdavky na verejné zdravie, prevenciu a personalizovanú medicínu, a to z 358 miliárd dolárov v roku 2019 na 611 miliárd dolárov v minulom roku. Táto suma zahŕňa aj zdravotné vyšetrenia na covid-19 a rakovinu.
Wellness na pracovisku
Jedným z najmenších sektorov je wellness na pracovisku. Patria sem programy vytvorené zamestnávateľmi na podporu zdravia a pohody zamestnancov, napríklad ponuka fitnes a vzdelávacích kurzov. Na rozdiel od ostatných sektorov sa tento trh od roku 2019 zmenšil na 50,6 miliardy dolárov z minuloročných 52,2 miliardy dolárov. Je to preto, že v súčasnosti viac ľudí pracuje z domu a spoločnosti znižujú náklady.
Jednoznačne najviac za wellness míňajú obyvatelia Severnej Ameriky. Ročné výdavky na jedného obyvateľa predstavovali 5 108 dolárov. Druhá priečka patrí Európanom, ktorých výdavky predstavovali 1 596 dolárov.