V postrannej uličke neďaleko vlakovej stanice v holandskom Voorburgu sú otvorené obrie brány a k vchodu neustále prichádzajú ďalší ľudia na bicykloch, v autách, ale aj pešo. Nachádza sa tu hlavné výdajné miesto potravinovej banky pre celú oblasť. Miestni vnútri strávia niekoľko minút a vychádzajú von väčšinou s dvoma taškami plnými jedla, od konzerv, cez cestoviny, až po chlieb či ovocie a zeleninu. Počet klientov v zariadení žiaľ neustále stúpa. Teraz ich je asi 200, povedala dobrovoľníčka Francien, ktorá pre potravinovú banku pracuje už vyše roka. Práve chudoba a rastúce životné náklady sú jednou z hlavných tém stredajších parlamentných volieb v krajine.
V neďalekom okolí na predmestí Haagu sa nachádzajú ešte ďalšie dve menšie výdajné miesta, v dvoch kostoloch, kam si ľudia môžu každý týždeň dôjsť pre potravinovú pomoc. Výdajným dňom je streda. „Ľudia dostávajú základné potraviny. Vždy máme k dispozícii chlieb. Máme tu pekáreň, ktorá nám daruje to, čo jej zvýši. Potom môžu klienti dostať napríklad aj cestoviny, rôzne omáčky, aby si mohli uvariť jednoduché jedlá. Niekedy máme aj ovocie a zeleninu, ale každý týždeň sa to líši. Záleží na tom, čo sa nám podarí získať od darcov,“ hovorí Francien a ukazuje prepravky, z ktorých potraviny pre prichádzajúcich rozdeľujú.
Potraviny od darcov
Potraviny dostávajú od najrôznejších darcov, niekedy podľa jej slov získajú aj peniaze a za ne môžu jedlo kúpiť. „Inokedy stojíme pri obchodoch, keď ľudia nakupujú a prosíme ich, či by pre nás nechceli niečo nakúpiť. Hovoríme im, čo by sme najviac potrebovali,“ opisuje holandská dobrovoľníčka, bývalá profesionálna volejbalistka a trénerka, ktorá si teraz dáva pauzu od práce a obzerá sa po novej pracovnej príležitosti. Prestávku využila práve na dobrovoľnícku prácu v potravinovej banke.
Ako dodáva, v porovnaní s číslami spred dvoch či troch rokov, počet klientov miestnej potravinovej banky sa zdvojnásobil. Ľudia však nemôžu prísť zo dňa na deň. Musia sa vopred registrovať a preukázať, že sa ocitli v takej ťažkej situácii, že pomoc naozaj potrebujú.
Klienti sú rôzni
„Naši klienti sú rôzni. Niektorí majú prácu, iní nie. Sú to ľudia s veľkými rodinami. V Holandsku v poslednom čase veľa vecí zdraželo a v núdzi sa môže ocitnúť každý z nás. Zrazu napríklad ochoriete a ste odkázaný na pomoc druhých,“ hovorí Francien. „Keď k nám ľudia prichádzajú prvýkrát, trochu sa aj hanbia, že sa musia spoliehať na potravinovú pomoc. My sa im snažíme vysvetliť, že z toho nemajú mať zlý pocit,“ dodáva. Zažíva totiž tiež príbehy so šťastným koncom, keď niektorý z klientov dorazí a povie im, že prišiel naposledy, pretože si našiel novú prácu a potravinovú pomoc už nebude potrebovať.
Práve to, ako sa jednotlivé strany stavajú k riešeniu problému chudoby v krajine, hralo u Francien dôležitú úlohu pri rozhodovaní, komu dá v stredajších voľbách svoj hlas. „Posledných 13 rokov sme mali vládu, ktorá podľa mňa uľahčovala život tým, ktorí sa mali dobre. Ja však verím v solidaritu a myslím si, že keď sa niekto má dobre, je treba aj pomáhať ľuďom v núdzi, ktorí to potrebujú,“ myslí si dobrovoľníčka z potravinovej banky. Zmení sa podľa nej niečo po terajších voľbách? „Dúfam, že áno! Ale bude to ešte dlhá cesta,“ uzavrela.
Národná zastrešujúca organizácia pre 176 holandských potravinových bánk uvádza, že každý týždeň obsluhujú celkovo 38-tisíc domácností, 100-tisí ľudí a že 1,2 milióna ľudí v krajine žije pod hranicou chudoby.