Je jasné, že automobily so spaľovacím motorom bude potrebné v dohľadnom čase nahradiť k prírode šetrnejším druhom vozidla. EÚ, Spojené kráľovstvo, Kalifornia a niekoľko ďalších amerických štátov do roku 2035 zakážu predaj nových benzínových a naftových áut, no postupné vyraďovanie začne oveľa skôr. Nahradia „spaľováky“ elektrické autá alebo šoféri úplne zmenia spôsob dopravy?

Podľa Financial Times sa elektromobily minimálne v rámci miest nestanú vozidlom budúcnosti. Porazia ich elektrické kolobežky, bicykle a mopedy. Už teraz totiž rast predajov elektrických vozidiel v Spojených štátoch spomaľuje a výrazne zaostáva za prognózami vlády. Podiel elektromobilov na britskom trhu prestal rásť, pričom len 1,2 percenta osobných áut malo v Európe v roku 2022 batériový pohon.

Čísla hovoria jasne

Najväčším nedostatkom elektrických áut je ich počiatočná cena, ktorá je v súčasnosti nastavená o 30 až 40 percent vyššie než v prípade spaľovacích áut. Elektromobily môžu byť jednoducho príliš drahé na to, aby šoférom nebolo ľúto vystaviť ich rušnej premávke. Okrem toho majú počas celého životného cyklu vyššiu uhlíkovú stopu než akýkoľvek iný druh mestskej dopravy s výnimkou benzínových áut.

Ľuďom žijúcim na predmestiach sa ich kúpa stále môže oplatiť, pretože denne prejdú veľa kilometrov. Aj hromadne využívané vozidlá, akými sú autobusy a taxíky, by mali prejsť na elektrický pohon. Pre obyvateľov miest však kúpa elektromobilu nemá zmysel, keďže by ho až tak veľmi nevyužívali.

Celkový počet prejdených kilometrov v Európe už od roku 2000 klesá. V Británii podľa odhadov konzultačnej spoločnosti Field Dynamics prejde 57 percent áut týždenne menej než 160 kilometrov. Mnohí obyvatelia miest tak jazdia autom iba preto, lebo ho majú doma.

Nový trend na obzore

Rozmach elektromobilov čelí mnohým prekážkam. Mestám napríklad chýba dostatok funkčných nabíjacích staníc a problémom je aj zdĺhavosť nabíjania. Okrem toho pochádza väčšina elektrických áut z Číny, takže Západ sa im zrejme nebude snažiť uľahčiť cestu na miestny trh. Západné vlády by, naopak, mohli zvýšiť tarify s cieľom zabrániť Číne v zničení ďalšieho odvetvia priemyslu.

Obyvateľ mesta, ktorý sa chce zbaviť benzínového auta, bude podľa Financial Times rozmýšľať takto: „Namiesto elektrického auta si viem kúpiť oveľa lacnejší, pre zdravie prospešnejší elektrický bicykel, ktorý môžem uskladniť doma a občas pôjdem taxíkom.“

Už teraz možno v EÚ badať zárodky tohto nového trendu. V roku 2022 sa v bloku predalo približne 5,5 milióna elektrických bicyklov, no iba dva milióny elektromobilov. Všimli si to aj popredné značky ako Lamborghini a Maserati, ktoré začínajú vyrábať luxusné modely elektrických bicyklov.

Ďalšie dôležité správy

Citroën ë-C4 X
Neprehliadnite

Cena elektromobilov je vysoká, no existuje model, ktorý patrí k najdostupnejším a je dobrý