Premiér Eduard Heger (OĽANO) sa v maďarskom Ostrihome stretne v pondelok s predsedom vlády Maďarska Viktorom Orbánom pri príležitosti 20. výročia obnovy Mosta Márie Valérie spájajúceho Slovensko a Maďarsko.
Prvý most v roku 1762
Už pred dvadsiatimi rokmi obyvatelia či návštevníci Štúrova a Ostrihomu mali možnosť si vyskúšať otvorenú schengenskú hranicu. Vo chvíli, keď 11. októbra 2001 slávnostne otvorili obnovený most Márie Valérie spájajúci obe mestá na protiľahlých brehoch Dunaja, dalo sa po ňom prechádzať voľne, bez vtedy obvyklých pasových kontrol. Mnohí ľudia žiadali o pečiatky do svojich pasov dobrovoľne – ako pamiatku na slávnostný okamih, keď sa most zničený po oboch svetových vojnách, dočkal novej podoby. V pondelok 11. októbra od tejto udalosti uplynie 20 rokov.
Podľa dobových dokumentov ľudia už v roku 1215 cez Dunaj prechádzali práve na tomto mieste. Prvý most tu postavili v roku 1762. Obchodovanie bolo veľmi čulé a most už nevyhovoval kapacitne, vznikali tiež obavy z jeho preťaženia.
Cisár František Jozef dal v roku 1893 postaviť nový, spoľahlivý, železobetónový most medzi Ostrihomom a Parkanom (dnešné Štúrovo). Dokončený bol 22. augusta 1895 a 28. septembra toho istého roku ho aj sprístupnili verejnosti. S povolením kráľa most pomenovali po princeznej Márii Valérii, dcére Františka Jozefa.
Objavujeme brehy Dunaja pod Bratislavou. Sú fascinujúce
Projekt súčasťou Programového vyhlásenia vlády
V bojoch po prvej svetovej vojne bol most ťažko poškodený a parkanská československá miestna stráž ho 26. júla 1919 vyhodila do povetria. V roku 1922 sa začalo s jeho obnovou. Počas druhej svetovej vojny bol Most Márie Valérie opäť terčom náletov, ale zostal neporušený. Ustupujúca nemecká armáda ho na Vianoce roku 1944 vyhodila do vzduchu. Odvtedy dva brehy Dunaja nespájal žiadny most.
Po Novembri ´89 sa oživila myšlienka postaviť most znovu. Projekt sa stal súčasťou Programového vyhlásenia vlády SR Mikuláša Dzurindu z roku 1998. Podmienky rekonštrukcie následne upravila zmluva medzi Slovenskom a Maďarskom, ktorú podpísali premiéri oboch krajín 16. septembra 1999.
Práce na dostavbe mosta s plánovanými nákladmi 11,7 milióna eur sa začali 17. októbra 2000. Slovenskej aj maďarskej strane prispela Európske únia po päť miliónov eur z fondov PHARE.
Zrekonštruovaný most Márie Valérie cez Dunaj slávnostne odovzdali opäť do užívania 11. októbra 2001 za účasti premiérov oboch krajín, Mikuláša Dzurindu (Slovenská demokratická a kresťanská únia, SDKÚ) a Viktora Orbána (FIDESZ), ako aj komisára Európskej únie pre rozšírenie Güntera Verheugena.