Banka Goldman Sachs údajne stratila všetku firemnú kultúru a ovládla ju neúcta ku klientom. V článku pre denník The New York Times to v stredu napísal jej výkonný manažér Greg Smith, keď vysvetľoval, prečo z najväčšej americkej investičnej banky po 12 rokoch odchádza. Banka považovaná verejnosťou za jednu z temných postáv finančnej krízy sa podľa neho z nedávnych hlbokých problémov odvetvia vôbec nepoučila.
Podľa Smitha to tak vždy nebolo, hoci to vraj veľa ľudí prekvapí. V minulosti vraj dobrá firemná kultúra bola kľúčom k úspechu banky. Nemalo ísť len o zarábanie peňazí, ale pokornú službu klientom. "Úprimne ale môžem povedať, že prostredie (v Goldman Sachs) je v súčasnosti najjedovatejšie a najničivejšie, aké som kedy videl," uviedol. Banka, pre ktorú pracuje napríklad aj bývalý český minister priemyslu a obchodu Vladimír Dlouhý, jeho kritiku odmietla.
Podľa Smitha za úpadok banky Goldman Sachs zodpovedá jej vedenie, ktoré tvoria výkonný riaditeľ Lloyd Blankfein a predseda správnej rady Gary Cohn. Zatiaľ čo predtým vraj podnik vyvyšoval ľudí, ktorí mysleli na klientov a na to, aby konali správne, teraz majú v spoločnosti šancu zamestnanci, ktorí jej zarábajú dosť peňazí.
Zdroj: SITA/AP
K rýchlemu úspechu vraj vedú tri cesty. Zamestnanec vraj môže presvedčiť klientov, aby investovali do akcií a ďalších produktov, ktorých sa Goldman Sachs snaží zbaviť alebo ktoré banka nepovažuje za príliš ziskové. Môže tiež "loviť slony". Vo firemnom slangu to vraj znamená prinútiť klientov k tomu, aby obchodovali s čímkoľvek, čo banke prináša najväčší zisk. Alebo môže obchodovať s nezrozumiteľnými finančnými produktmi s trojpísmennými skratkami, ako neslávne preslávené deriváty CDO či CDS.
Smith mal v banke na starosti práve deriváty. Zúčastnil sa vraj rokovaní, kde sa "ani minútu neriešili otázky, ako pomôcť klientom". "Ide čisto len o to, ako z nich dostať čo najviac peňazí," podotkol. Dodal, že bol v banke opakovane svedkom toho, ako sa o zákazníkoch hovorilo ako o "blbcoch". Podotkol ale, že nevie o žiadnych ilegálnych aktivitách.
Smith mal vo firme okrem iného na starosti hľadanie nových zamestnancov medzi študentmi. K odchodu z Goldman Sachs ho okrem iného prinútilo to, že by sa im už nemohol pozerať do očí, keď by im líčil, o aké dobré zamestnanie ide. Článok nazvaný Prečo odchádzam z Goldman Sachs vraj zverejnil preto, aby otvoril správnej rade banky oči.
"Urobte klientov opäť stredobodom záujmu svojho podnikania. Bez klientov nebudete zarábať. Vlastne prestanete existovať. Odstráňte morálne narušených ľudí bez ohľadu na to, koľko zarábajú peňazí," napísal.
Banka Smithove výhrady vo vyjadrení pre tlač odmietla. "Nesúhlasíme s názormi, ktoré vyjadril. Podľa nás neodrážajú spôsob, akým podnikáme. Máme za to, že budeme úspešní, iba ak naši klienti budú úspešní. Táto základná pravda leží v srdci toho, ako sa správame," uviedla.
Denník The New York Times uviedol, že Smith iba verejne povedal to, o čom sa na Wall Streetu šepká. Zmeny v odvetví dáva do súvislosti s prevratnými premenami, ktorým prešlo. Zatiaľ čo predtým sa na Wall Streete prakticky všetci poznali a tamojšie firmy tvorili partneri, ktorí sa zameriavali na dlhodobé zisky, teraz sú banky verejne obchodované a vládne im zameranie na krátkodobé zisky. Zároveň erodovala lojalita ku klientom.
Goldman Sachs sa po nedávnej finančnej kríze ocitla v hľadáčiku verejnosti, keď jej šéfovia vystúpili na vypočutí v Kongrese o neprávosti v odbore. Komisia pre cenné papiere a burzy tiež banku v roku 2010 obvinila z podvodu, keď Goldman Sachs podľa nej predával svojim klientom deriváty vytvorené z nekvalitných amerických hypoték a neinformoval ich o tom, že sám sa proti týmto cenným papierom zaisťuje. Banka potom dobrovoľne zaplatila pokutu 550 miliónov dolárov.
FOTO - SITA/AP