Globálny vývoz ropy sa vlani znížil o dve percentá. Ide o prvý pokles od pandémie. Dôvodmi boli slabý dopyt a presmerovanie exportných trás pre vojnové konflikty na Ukrajine a Blízkom východe. Dodávatelia a kupujúci sa pritom rozdelili podľa regiónov.
Situácia je napätá
Vývoz ropy z Blízkeho východu do Európy klesol vlani o 22 percent. Prispeli k tomu útoky na námornú dopravu v Červenom mori. Do starého kontinentu smerovalo viac komodity z USA a Južnej Ameriky. Ropu, ktorú predtým Rusko dodávalo do Európy, presmerovalo do Indie a Číny.
„Ropa už netečie pozdĺž krivky s najnižšími nákladmi. Prvým dôsledkom je tak napätá situácia v lodnej doprave, ktorá zvyšuje ceny a znižuje rafinérske marže,“ povedal Adi Imsirovic, energetický konzultant.
Víťaz je len jeden
USA sú vďaka rastúcej produkcii z bridlíc víťazom v globálnom obchode s ropou. Exportujú štyri milióny barelov denne, čím zvýšili svoj podiel na svetovom obchode s komoditou na 9,5 percenta.
Situáciu ovplyvnili spustenie ropnej rafinérie Dangote v Nigérii, rozšírenie kanadského ropovodu Trans Mountain na západné pobrežie, pokles produkcie v Mexiku, krátke zastavenie vývozu líbyjskej ropy a nárast dodávok z Guyany.
Čo platilo kedysi, dnes už neplatí
„V minulosti sa vždy dalo povedať, že bude existovať zdravý dlhodobý rast dopytu, a to vyrieši veľa problémov v priebehu času. To už nemožno považovať za samozrejmosť,“ uviedol Erik Broekhuizen z lodnej maklérskej firme Poten & Partners s odvolaním sa na slabší dopyt v Číne a Európe.
Čínsky dovoz klesol v minulom roku približne o tri percentá pre nárast elektrických a plug-in hybridných áut a rastúcemu využívaniu skvapalneného zemného plynu v kamiónovej doprave. Nižšia rafinačná kapacita a vládne mandáty na zníženie emisií uhlíka v Európe znížili dovoz ropy približne o jedno percento.