Globálny obchod oslabil od novembra 2023 o 1,3 percenta, keďže útoky militantov na nákladné lode v Červenom mori viedli k zníženiu objemu prepravovaného nákladu v tomto kľúčovom regióne. Uviedol to vo štvrtok renomovaný nemecký ekonomický inštitút IfW. V súčasnosti sa cez Červené more prepravuje približne 200-tisíc kontajnerov denne, čo je strmý pokles z približne 500-tisíc za deň v novembri, uviedol inštitút.
Presmerovanie lodí na dlhšiu trasu okolo Afriky v reakcii na útoky viedlo k tomu, že preprava produktov z ázijských výrobných centier do Európy trvá až o 20 dní dlhšie, povedal Julian Hinz, riaditeľ výskumného centra obchodnej politiky IfW. „To sa odráža aj v klesajúcich číslach v prípade obchodu v Nemecku a Európskej únii, keďže prepravovaný tovar je teraz stále na mori a ešte nebol vyložený v prístavoch, ako sa plánovalo,“ uviedol Hinz vo vyhlásení.
Veľké lodné spoločnosti, ako Maersk a Hapag-Lloyd posielajú teraz svoje plavidlá okolo juhoafrického Mysu dobrej nádeje, čo je dlhšia a drahšia trasa, keďže jemenskí húsíovia podporovaní Iránom zintenzívnili útoky na plavidlá v Červenom mori. Húsíovia tvrdia, že útoky sú prejavom solidarity s Palestínčanmi počas vojny medzi Izraelom a militantným hnutím Hamas. Útočia vraj na nákladné lode, ktoré majú nejaké väzby na židovský štát.
Pokiaľ ide o regióny, podľa údajov IfW za december klesol vývoz z EÚ o dve percentá a dovoz o 3,1 percenta. Spojené štáty americké zaznamenali pokles exportu o 1,5 percenta a importu o jedno percento, hoci obchodná cesta cez Červené more je pre túto krajinu menej kľúčová. Čínsky obchod sa však vzoprel tomuto trendu, pričom vývoz vzrástol o 1,3 percenta a dovoz o 3,1 percenta. Inštitút uviedol, že je to pravdepodobne spôsobené blížiacimi sa oslavami čínskeho Nového lunárneho roka.