Keď americký Texas prekvapila studená vlna počasia, nastala kaskáda zlyhania generátorov elektrickej energie. Štátna rozvodná sieť ERCT priznala, že celý štát sa nachádzal iba sekundy či minúty od katastrofického zlyhania, ktorý by spôsobil nedostatok elektriny po mesiace.
Pomocou riadených blackoutov ostali milióny ľudí bez elektrickej energie. No zasiahnuté ostali aj veľké firmy, ktoré dostali iba hodiny na to, aby zastavili výrobu. V priebehu minulého týždňa prišlo k odstávkam veľkých výrobcov čipov ako Samsung Electronics, NXP alebo Infineon Technologies.
NXP a Infineon sú kľúčoví dodávatelia pre automobilový priemysel. Samsung je najväčší výrobca čipov na svete, avšak najmä pamäťových polovodičov smerujúcich do elektronických zariadení.
Opätovné otvorenie prevádzok je momentálne v nedohľadne. Továrne na čipy už predtým pracovali 24 hodín denne 7 dní v týždni. Ich výpadok spôsobí ďalšie problémy už značne vyťaženému priemyslu polovodičov.
Energetický gigant zamrzol. Milióny ľudí ostali bez elektriny a vody. Teploty doma padli k nule
Za všetko nemôže len korona
Polovodičový priemysel je silno cyklický. V dobrých ekonomických časoch existuje vysoký dopyt po luxusných statkoch ako je elektronika a autá. Naopak, v recesii dopyt výrazne klesá, keď sa pod značný tlak dostávajú výrobcovia čipov. Jednoducho, vždy bude príliš veľa alebo príliš málo čipov.
Ešte pred koronakrízou bol tlak na výrobcov čipov veľký. Dôvodom boli ich objemné nákupy do zásoby najmä z čínskej strany. Po tom, ako Spojené štáty vyhlásili vojnu spoločnosti Huawei, nielen tá, ale aj mnohé ďalšie sa začali mohutne predzásobovať z obáv o americké sankcie. Celá pätina čínskeho importu boli čipy.
Koronakríza výrazne zvýšila dopyt po elektronických zariadeniach a následne čipoch. Tie sa v prvých mesiacoch krízy darilo vyrábať, keďže dopyt zo strany automobilových spoločností výrazne poklesol. Keď sa však ku koncu minulého roka vzkriesil, zistilo sa, že produkcia automobilových čipov zaostáva za dopytom. Nastal „čipageddon“.
„Čipageddon“ odstavuje automobilky. Svet je závislý od dvoch rizikových výrobcov čipov
Zasiahnuté automobilky
Napriek tomu, že automobily si väčšinou vyžadujú iba jednoduché čipy, doba ich dodania sa zvýšila z 13 týždňov na 26 týždňov. Koronakríza spôsobila, že doterajší model získavania polovodičov „just-in-time“, ktorým automobilky šetrili hotovosť, sa stal nedostatočným. Spoločnosti od Volkswagenu po Ford boli nútené odstaviť alebo znížiť svoju produkciu.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?