Vo farmaceutickom priemysle pracujete už takmer 18 rokov. Čo sa za túto dobu zmenilo?
Za najväčší pokrok považujem obsiahlejšie kompetencie lekárnikov. Dnes poskytujú podstatne komplexnejšie služby a poradenstvo pre zákazníkov. Medzi ďalšie pokroky v tomto fachu patrí tiež zmena systému, ktorý je v súčasnosti nastavený viac proklientsky, s ohľadom na zákazníka. Zlepšili sme dostupnosť do lekární, predlžili sme otváracie hodiny v prevádzkach a otvorili ich aj počas víkendov. Taktiež sme vytvorili vernostné systémy pre zákazníkov a posilnili online nákupy a poradenstvo. V samotných lekárňach sú však najväčšou zmenou zbúrané priečky, plexisklá, aby sme vytvorili kontakt medzi lekárnikom a zákazníkom. Počas pandémie sme kontakt v lekárni museli pochopiteľne zas obmedziť, avšak zbúranie priečky má obrovský dopad na dojem zákazníkov z lekárne a ich skúsenosti s nákupom. Pacient chodí do lekárne predsa len pre kontakt s človekom, lekárnikom.

Aký je príbeh spoločností ktoré teraz riadite a teda siete lekárni Benu a zdravotníckeho zásobovanie Phoenix?
Sieť lekární Benu kúpil Phoenix v roku 2015, kedy ich bolo približne 50. Teraz ich máme 110 a ďalších 20 v rámci franšíz konceptu. Ide o koncept, v ktorom sme unikát na Slovensku a jeho princípom sú lekárne, prevzaté formou franchisingu, od súkromných lekárnikov, ktoré podnikajú pod silnou a stabilnou značkou Benu. Nemáme ambíciu sa biť o prvé miesto čo sa týka sieti lekárni ale byť silnou dvojkou na trhu, čo sa nám darí. Phoenix zdravotnícke zásobovanie kúpila Phoenix group v roku 2004. Phoenix momentálne disponuje 224 skladmi v Európe a spolupracuje s 2000 lekárňami naprieč celým Slovenskom, v spolupráci s výrobcami liekov.

Ilustračné foto
Zdroj: Phoenix
Ilustračné foto

Počas pandémie koronavírusu sa museli distribútori liekov doslova obracať aby dokázali fungovať a ustáť nápor na dodávky liekov. Ako toto obdobie ovplyvnilo prevádzku v Phoenixe?
Ja som do Phoenixu nastúpil tesne pred covidom a vtedy som ešte netušil čo nás bude čakať. Aj napriek tomu, že to boli ťažké časy pre každého, musím povedať, že toto obdobie nielen posilnilo našu pozíciu na trhu, keďže lekárnici videli, že sme situáciu zvládli ale navyše to nás ako firmu interne zocelilo. Doteraz na to spomíname pri vianočnej kapustnici, ako sme skončili v kancelárii o 6 večer a šli sme vypomáhať do skladu do 2 rána. Spoločne sme zvládli obrovský nápor za čo som všetkým veľmi vďačný.

Posledné mesiace je globálne diskutovanou témou nedostatok liekov a zdravotníckych pomôcok. Ako to ovplyvňuje vás ako distribútora liečiv?
Globálne výpadky liekov sú bohužiaľ trendom, ktorý tu s nami bude a musíme sa s ním naučiť pracovať. Cestou je napríklad včasný nákup liekov alebo a s tým súvisiace zväčšenie skladov. Faktom tiež je, že kvóty liekov pre malé štáty sú kruté, avšak v Phoenixe sa snažíme zabezpečiť mimoriadne dovozy a distribúciu pre Slovensko.

Ilustračné foto
Zdroj: Phoenix
Ilustračné foto

Čo je dôležité z pohľadu veľkého distribútora liekov?
Kľúčom pre nás je doviezť včas to čo si lekáreň objednala. Aby to bolo možné, musíme zaistiť dostupnosť liekov ich nákupom od výrobcu vopred! Externé výpadky liekov neovplyvníme, ale nákupom v predstihu vieme zaistiť dostupnosť pre pacientov na Slovensku a preto poskytujeme služby pre viac ako 200 výrobcov liekov na Slovensku.

Čím sa odlišujete od iných distribútorov?
Sme leader v prístupe k inováciám, investujeme do automatizácie, a zabezpečili sme využívanie emergentného kanálu pre 60% trhu. Ten zabezpečí dodanie liekov do najbližšej lekárne a to 48hodín od objednania. Emergentný systém objednávania liečiv je založený na povinnosti výrobcu liečiv zabezpečiť dodanie pacientovi s receptom lieky do dvoch dní. Ide o špecifický elektronický systém pre objednávanie predpísaných liekov.

Ilustračné foto
Zdroj: Phoenix
Ilustračné foto

Tento rok ste sa rozhodli významným spôsobom inovovať a zefektívniť distribučný proces a zaobstarali ste si v spoločnosti robotický vychystávač liekov. Akú investíciu predstavoval a ako zmenila táto akvizícia prácu vo Phoenixe?
V tejto dobe a časovom nápore je potrebné automatizovať procesy aby sme udržali produktivitu, ale najmä spokojných zákazníkov. My sme zautomatizovali až 30% skladu v Bratislave akvizíciou automatu A-frame, ktorý je zároveň jediným robotickým vychystávačom liekov na Slovensku v lekárenskom priemysle. Ide o investíciu v celkovej výške viac ako 2 milióny eur, čo je dôkazom toho, že Phoenix to myslí s inováciami naozaj seriózne.

Dokáže úplne nahradiť robotický vychystávač liekov prácu človeka alebo ide len o pomoc pre expedientov rýchlejšie vychystať objednávky?
Nie. A-frame je výraznou pomocou pre expedientov v sklade, ktorý zrýchľuje proces a zároveň zabezpečuje presnejšiu kontrolu správnosti liekov. To nás robí najrýchlejším distribútorom a lekárnici sú spokojní.

Ilustračné foto
Zdroj: Phoenix
Ilustračné foto

Aké trendy vo farmaceutickom priemysle a distribúcii liekov očakávate?
S rastúcim priemerným vekom lekárov som presvedčený, že lekárnici budú preberať viac kompetencií praktických lekárov a určitá forma diagnostiky v blízkej budúcnosti pripadne na lekárnika, čo nie len odľahčí zdravotnícky systém ale zároveň zvýši atraktivitu tejto profesie. Už teraz sa to deje v nejakej miere. Počas covidu bolo mnoho lekárov nedostupných a ľudia si prišli pre radu do lekárne. To samozrejme úzko súvisí so zmenami vo vzdelávaní farmaceutov. Okrem rozšírenia automatizácie s ktorou sme už začali, taktiež očakávam, že distribúcia sa bude využívať na ďaleko širšie portfólio produktov ako doteraz a poradenstvo v lekárňach a individuálny prístup sa budú rozširovať a rásť.

Tomáš Slechan, CEO Phoenix a BENU
Zdroj: Phoenix
Tomáš Slechan, CEO Phoenix a BENU