Také sú závery novej štúdie Paula D. Williamsa z University of Reading. V nej skúmali priame dôsledky silnejúceho prúdenia na lety medzi Londýnom a New Yorkom, avšak podobné zmeny očakávajú po celom svete.

V prípade, že sa koncentrácia oxidu uhličitého v atmosfére zdvojnásobí (čo pri súčasnom vývoji môže nastať v najbližších desaťročiach), prúdenie vo vyšších vrstvách atmosféry zosilnie o 15 percent.

Vďaka tomu sa zdvojnásobuje pravdepodobnosť, že čas letov z Ameriky do Európy klesne na menej ako päť hodín a dvadsať minút. Avšak s rovnakou pravdepodobnosťou lety opačným smerom potrvajú viac ako sedem hodín.

Zmeny v dĺžke časov letov sa pritom podľa vedcov nevyrovnajú, takže spiatočné lety celkovo potrvajú dlhšie. „Keď sa pozriete na spiatočné lety, lety na východ sú kratšie o menšiu časť, ako sa lety na západ predlžujú,“ uviedol P. Williams pre BBC News.

Celkovo tak lietadlá strávia vo vzduchu o dvetisíc hodín ročne viac, čím spália navyše 7,2 milióna galónov leteckého paliva v súčasnej hodnote 22 miliónov dolárov. Do atmosféry zároveň vypustia ďalších 70 miliónov kilogramov oxidu uhličitého, čo je ekvivalent ročných emisií 7 100 priemerných britských domácností.

Zvýšené náklady leteckých spoločností tak podľa vedcov veľmi pravdepodobne povedú aj ku zvyšovaniu cien leteniek. Predchádzajúci výskum P. Williamsa pritom poukázal taktiež na zvyšujúcu sa pravdepodobnosť turbulencií.

„Klimatické zmeny nielen otepľujú povrch Zeme, menia tiež atmosférické prúdy vo výške desiatich kilometrov, kde lietajú lietadlá. To robí atmosféru náchylnejšou k nestabilite, ktorá spôsobuje turbulencie za jasnej viditeľnosti. Náš výskum naznačuje, že v lietadlách v nadchádzajúcich desaťročiach uvidíme nápis „pripútajte sa, prosím,“ oveľa častejšie,“ uviedol P. Williams ešte v roku 2013.