Britský výrobca potravín a spotrebného tovaru Unilever chcel za 50 miliárd libier kúpiť od firmy GlaxoSmithKline (GSK) jej divíziu zdravotnej starostlivosti pre spotrebiteľov.
Tá funguje ako spoločný podnik v partnerstve s americkou farmaceutickou spoločnosťou Pfizer. GSK uviedla, že Unilever jej vlani predložil celkom tri ponuky, firma ich ale odmietla ako neadekvátne.
Podhodnotené vyhliadky
GSK upresnila, že posledná ponuka Unileveru je z 20. decembra. Všetky predložené ponuky boli pritom nezáväzné. Tá posledná sa skladala z hotovosti 41,7 miliardy libier a z akcií Unileveru v hodnote 8,3 miliardy libier.
Manažment GSK sa ale rozhodol odmietnuť aj tú, pretože podľa neho požadovanú divíziu aj jej vyhliadky podhodnocovala.
Unilever aj GlaxoSmithKline okolnosti ponuky potvrdili krátko po tom, čo o nich informoval britský denník The Sunday Times. Unilever v krátkom oznámení uviedol, že divízia GSK Consumer Healthcare je lídrom v atraktívnom priestore zdravotnej starostlivosti pre spotrebiteľov a že by do skupiny Unilever strategicky zapadala.
Divízia zdravotnej starostlivosti
GSK má v úmysle divíziu zdravotnej starostlivosti pre spotrebiteľov zo svojej organizačnej štruktúry vyčleniť v polovici tohto roku. Divízia vyrába produkty ako liek proti bolesti Advil či zubnej pasty Sensodyne.
Po začlenení podobnej divízie firmy Novartis v roku 2015 a spoločnosti Pfizer v roku 2019 dosiahla divízia zdravotnej starostlivosti pre spotrebiteľov firmy GSK ročné tržby 9,6 miliardy libier.
Unilever predáva širokú škálu spotrebného tovaru, od majonéz Hellmann's, cez čaje Lipton až po zmrzlinu Ben & Jerry's. K najznámejším značkám starostlivosti o telo patria mydlá Dove či dezodoranty Rexona.
Spoločnosť Unilever pôsobí aj v Českej republike, kde jej predvlani klesol zisk asi o tretinu na 36,9 milióna českých korún. Čistý obrat potom firme klesol o päť percent na 4,14 miliardy českých korún.