Automobilka Stellantis už nemusí čeliť kríze v oblasti dodávateľských reťazcov. Jej generálny riaditeľ Carlos Tavares sa preto môže vrátiť k svojej starej dobrej stratégií znižovania nákladov a šetrenia, píše agentúra Bloomberg.
Polovodičová kríza
Posledných dva a pol roka svet potrápil nedostatok polovodičov. Lídri automobiliek tak museli myslieť hlavne na to, ako zabezpečiť ich stály prísun do závodov. Keďže je už táto kríza zažehnaná, môžu znovu začať zvyšovať výrobu. Nie je vylúčené, že jej úroveň presiahne dopyt. Peňaženky spotrebiteľov totiž ešte stále trápi inflácia a čoraz drahšie úvery.
Automobilky budú tým pádom musieť znížiť ceny. Tavares navyše varoval pred prílevom lacných áut, ktorými Čína zaplavuje európsky trh. Stellantis v tejto súvislosti zvažuje, že začne svoje menej nákladné elektrické vozidlá vyrábať v Indii.
Veľké zmeny
V rámci šetrenia už odbory vo Francúzsku a Taliansku obvinili automobilku z toho, že zanedbáva údržbu závodov. Ako príklad uviedli upchaté toalety či nepokosený trávnik. Stellantis tieto tvrdenia odmietol a ohlásil prepúšťanie. V Taliansku má v pláne zrušiť až dvetisíc miest, čo je takmer 4,3 percenta tamojšej pracovnej sily. Krok je súčasťou prechodu na výrobu elektromobilov a plug-in hybridov.
Oveľa drastickejšie zmeny čakajú závody v Číne, kde sa západným automobilkám vo všeobecnosti nedarí a majú problém udržať si podiel na trhu. Taveres navrhol, aby tu Stellantis úplne zastavil výrobu.
V Kanade zas riaditeľ dáva zabrať miestnej vláde. Stellantis totiž spojil sily s juhokórejskou firmou LG a investoval štyri miliardy dolárov do výstavby závodu na výrobu batérií v provincii Ontario. Automobilka však nedávno oznámila, že výstavbu pozastavila, a tlači na miestne úrady, aby jej poskytli ďalšie dotácie.
Premiér Ontaria Doug Ford sľúbil, že Stellantis dostane viac peňazí, no konkrétnu sumu neprezradil. Volkswagenu sa od miestnej vlády podarilo v súvislosti s výstavbou vlastného závodu na batérie získať pomoc v hodnote desiatich miliárd dolárov. Taveres sa teda má o čo v rámci vyjednávania oprieť.
V Spojených štátoch ponúka Stellantis zamestnancom odstupné s cieľom znížiť režijné náklady. Okrem toho tu už pozastavil výrobu Jeepov v závode v štáte Illinois, vinou čoho prišlo o prácu 1 350 ľudí.