Po zmodernizovaní oboch plavebných komôr spolu s ich vrátami na Vodnom diele Gabčíkovo sa otvárajú nové možnosti pre zvýšenie objemu lodnej dopravy cez Slovensko. Štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR Denisa Žiláková to očakáva po otvorení obnovenej aj ľavej gabčíkovskej komory, čo podľa nej výrazne prispieva k lepšiemu prechodu lodí cez toto vodné dielo. Pravá plavebná komora bola zrekonštruovaná už pred dvoma rokmi.
„Modernizácia časti najväčšieho vodného diela na Slovensku bola financovaná z európskych fondov, konkrétne z programu CEF. Je to Nástroj na prepájanie Európy,“ priblížila vo videu ministerstva dopravy na sociálnej sieti Žiláková. Slovensko z tohto programu podľa nej získalo zhruba 123 miliónov eur. Predstavuje to 85 percent z celkových oprávnených výdavkov projektu vyše 144 miliónov eur, zvyšnú časť tvorilo domáce spolufinancovanie. Modernizáciu plavebných komôr uskutočnil štátny podnik Vodohospodárska výstavba.
„Toto je prvá fáza,“ poznamenala štátna tajomníčka s tým, že Slovensko môže získať nové európske zdroje. „Tak ako nám Európska komisia povedala, keďže ste zvládli túto prvú fázu, je šanca dostať aj ďalšie finančné prostriedky z Európskej únie,“ uviedla v súvislosti s ukončením realizácie projektu Žiláková.
„Doprava bude opäť plynulá bez akýchkoľvek obmedzení, čo umožní nárast lodnej dopravy,“ podotkla šéfka Európskeho zväzu riečnej plavby Theresia Hacksteiner. Podľa Lucie Žáčkovej z Európskej výkonnej agentúry pre klímu, infraštruktúru a životné prostredie ide o jeden z lepších projektov v rámci CEF. „Je veľkým úspechom a zároveň úľavou pre vnútrozemskú plavbu, že sú obe plavebné komory v prevádzke. Týmto sa výrazne odľahčí doprava tovaru aj osôb,“ povedal generálny sekretár Dunajskej komisie Manfred Seitz.