Verejnú súťaž na rekonštrukciu plavebných komôr vodného diela vyhrala ešte v decembri 2018 česká spoločnosť Metrostav na základe najnižšej cenovej ponuky. Za komplexnú obnovu plavebných komôr si vyúčtuje približne 180 miliónov eur. Výsledná suma tak prevýšila 167-miliónový pôvodný odhad Vodohospodárskej výstavby, ktorá vodné dielo prevádzkuje. Približne 123 miliónov z ceny rekonštrukcie preplatí Európska únia.

Kolos na cestách

Práce na rekonštrukcii sa začali obnovou pravej plavebnej komory, ktorej niekoľko sto-kilové vráta odstránili ešte v júni minulého roka. Tvarovanie, zváranie a lakovanie nového komponentu prebiehalo po dobu niekoľkých mesiacov v oceliarskych dielňach v českých Horních Počernicích. V noci z 15. na 16. apríla previezli jeden z ôsmych dielov obrích vrát po českej diaľnici D1 cez Kolín, Jihlavu a Brno na Slovensko do Gabčíkova.

„Po D1 transportujeme jeden z najľahších dielov vyrobených vrát. Aj tak však váži úctyhodných 28,5 tony a celková hmotnosť súpravy je 42 ton. Diel má dĺžku osemnásť metrov, šírku tri metre a výšku viac ako štyri metre. Pre porovnanie, najťažší diel nových vrát váži 107 ton. Na prepravu tak ťažkých bremien sme museli využiť špeciálne 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa