Príspevky na kúpu elektrických áut sa budú vo Francúzsku viazať na environmentálne kritériá, čo prakticky vylúči z podporných schém vozidlá vyrobené v Číne. Bonus päťtisíc eur, ktorý sa v súčasnosti vypláca automaticky pri kúpe elektromobilu v hodnote nižšej ako 47-tisíc eur, bude uplatniteľný len pri vozidlách vyrobených spôsobom šetrným k životnému prostrediu, uvádza sa vo vládnej vyhláške zverejnenej v stredu.

Pri kategorizácii vozidiel budú príslušné orgány zohľadňovať, aké množstvo emisií CO2 vznikne v závislosti od použitých materiálov, energie spotrebovanej pri montáži a výrobe batérií, a nakoniec počas prepravy do Francúzska.

Podľa vládnych odhadov vzniká pri výrobe batérie v Číne 1,7- až 3-krát viac skleníkových plynov ako pri výrobe vo Francúzsku, informoval denník Les Échos. Rovnako sa pri výrobe malého sedanu v Číne vyprodukuje o 45 percent viac emisií ako vo Francúzsku, čo súvisí s oveľa vyšším podielom elektriny z uhlia v čínskom priemysle.

Podľa denníka boli environmentálne kritériá stanovené tak, aby sa z podporných schém vylúčili čínske automobilky, ale nie však francúzski výrobcovia, aj keď majú modely vyrábané vo východnej Európe a vybavené čínskymi batériami.

Francúzska vláda sa netají svojím cieľom chrániť automobilový priemysel pred čínskou konkurenciou. Pred necelým rokom prezident Emmanuel Macron zdôraznil, že je nutné podporovať nákup elektrických automobilov vyrábaných v Európe. Koncom mája minister hospodárstva Bruno Le Maire vyhlásil, že Európska únia musí chrániť svoj priemysel a zamestnancov pred výzvami zo strany Číny a USA.

Európska únia zasa minulý týždeň oznámila vyšetrovanie štátnej podpory elektromobilov z Číny. Šéfka Európskej komisie Ursula von der Leyenová uviedla, že cenu týchto áut umelo znižujú obrovské štátne dotácie, čo deformuje európsky trh.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia.
Neprehliadnite

Osem krajín EÚ vrátane Slovenska je proti novým emisným limitom pre autá