Príspevky na kúpu elektrických áut sa budú vo Francúzsku viazať na environmentálne kritériá, čo prakticky vylúči z podporných schém vozidlá vyrobené v Číne. Bonus päťtisíc eur, ktorý sa v súčasnosti vypláca automaticky pri kúpe elektromobilu v hodnote nižšej ako 47-tisíc eur, bude uplatniteľný len pri vozidlách vyrobených spôsobom šetrným k životnému prostrediu, uvádza sa vo vládnej vyhláške zverejnenej v stredu.
Pri kategorizácii vozidiel budú príslušné orgány zohľadňovať, aké množstvo emisií CO2 vznikne v závislosti od použitých materiálov, energie spotrebovanej pri montáži a výrobe batérií, a nakoniec počas prepravy do Francúzska.
Podľa vládnych odhadov vzniká pri výrobe batérie v Číne 1,7- až 3-krát viac skleníkových plynov ako pri výrobe vo Francúzsku, informoval denník Les Échos. Rovnako sa pri výrobe malého sedanu v Číne vyprodukuje o 45 percent viac emisií ako vo Francúzsku, čo súvisí s oveľa vyšším podielom elektriny z uhlia v čínskom priemysle.
Podľa denníka boli environmentálne kritériá stanovené tak, aby sa z podporných schém vylúčili čínske automobilky, ale nie však francúzski výrobcovia, aj keď majú modely vyrábané vo východnej Európe a vybavené čínskymi batériami.
Francúzska vláda sa netají svojím cieľom chrániť automobilový priemysel pred čínskou konkurenciou. Pred necelým rokom prezident Emmanuel Macron zdôraznil, že je nutné podporovať nákup elektrických automobilov vyrábaných v Európe. Koncom mája minister hospodárstva Bruno Le Maire vyhlásil, že Európska únia musí chrániť svoj priemysel a zamestnancov pred výzvami zo strany Číny a USA.
Európska únia zasa minulý týždeň oznámila vyšetrovanie štátnej podpory elektromobilov z Číny. Šéfka Európskej komisie Ursula von der Leyenová uviedla, že cenu týchto áut umelo znižujú obrovské štátne dotácie, čo deformuje európsky trh.