Vyrubená daň by mala podľa návrhu pomôcť pri financovaní francúzskych filmov a televíznych relácií, tvrdí server Businessweek.com.

Z vyzbieraných daní na kultúru Francúzi rozdeľujú ročný balík 1,3 miliardy eur na podporu prevádzok kín, komerčných vysielateľov (televízií), ale aj medzi poskytovateľov služieb internetu. Tento rozpočet by sa mal rozrásť o nové príjmy zo špeciálneho zdanenia video on demand služieb.

Daň pre profesionálov s reklamou

Daň by nemali platiť bežní používatelia internetu, ktorí na server YouTube alebo DailyMotion zdieľajú svoje videá. Daň je našitá na profesionálne firmy, ktoré cez videoportály propagujú svoje služby ako formu reklamy. Vzájomné partnerstvo medzi nimi a servermi prináša synergické výhody vo forme príjmov z reklám, na ktoré chce siahnuť francúzska vláda.

CSA odhaduje, že portál YouTube každý mesiac navštívi 30,6 milióna unikátnych návštevníkov len v rámci krajiny, v prípade DailyMotion ide o vyše 15 miliónov používateľov. Daň by sa mala zrejme rozšíriť aj na reklamu firiem v rámci sociálnej siete Facebook.

Nové zdanenie tabletov a mobilov

Francúzska vláda ešte v máji prezradila plán na zavedenie špeciálnej dane na smartfóny a tablety, ktoré vyrábajú poprední svetoví giganti. Francúzski politici už dlhšiu dobu usilujú o to, aby zahraničné firmy platili za to, že „zarábajú“ na používateľoch z Francúzska, ale domovská krajina z týchto ziskov nič nemá.

Aj v tomto prípade by výnos z dane Paríž použil na podporu domácej kultúrnej tvorby. Návrh predpokladal uvalenie jednopercentnej dane na predaj všetkých zariadení, ktoré sú schopné používať internet. Do štátnej kasy by priniesla ročne 86 miliónov eur a bola by obdobou dane, ktorú Francúzi platia za televízne a rozhlasové prijímače.

Návrh na zdanenie YouTube alebo smartfónov je súčasťou francúzskej „kultúrnej výnimky“. Tú si Paríž v rámci EÚ vynucuje, aby nemusel rešpektovať obchodné pravidlá a krajina tak mohla chrániť a podporovať domácu kultúru pred cudzími vplyvmi, najmä pred americkou konkurenciou.

Súdne spory

V krajine už prebiehajú súdne spory, ktoré riešia, či výrobcovia zariadení, ktoré dokážu nahrávať a ukladať digitálny obsah, musia platiť paušálne autorské poplatky za každý predaný produkt.

Parížsky súd koncom októbra nariadil spoločnosti Apple, aby francúzskemu správcovi autorských poplatkov Copie France zaplatila 12 miliónov eur za iPady predané v období od marca do konca decembra 2012. Tento rok v júni súdy rozhodli, že Apple má doplatiť správcovi autorských poplatkov päť miliónov eur aj za iPady predané v roku 2011.

Francúzsko sa už dlhšie snaží regulovať aj dane internetových firiem ako Amazon, Google či Facebook, ktoré sa cez daňovú optimalizáciu vyhýbajú plateniu daní v rámci EÚ.

Denník The Wall Street  Journal zverejnil dokumenty, v ktorých Francúzsko žiada Európsku úniu o „návrh daňového režimu pre digitálne firmy, ktorý zabezpečí, že zisky vytvárané na európskom trhu sú predmetom zdanenia a sú zdieľané medzi členskými štátmi podľa toho, kde došlo k zisku". Objetkom nových snáh o reguláciu sú veľké spoločnosti ako je Google, Apple, Amazon či Facebook.