Ambície automobilky Ford v oblasti elektromobilov stále prevyšujú dopyt. Väčší počet pickupov Mustang Mach-E a F-150 Lightning nedokáže predať, píše Business Insider. V druhom štvrťroku 2022 predajcovia Fordu našli odbyt pre viac ako 86 percent zásob Mach-E do 30 dní, ale toto číslo kleslo v rovnakom období roku 2023 na slabých 27,7 percenta, vyplýva z údajov analytickej firmy Cloud Theory.
Vedúci oddelenia analýzy predaja v USA Erich Merkle uviedol, že predaj elektrických vozidiel vzrástol do júna takmer o 12 percent. Takisto však povedal, že nepredané zásoby Mach-E neležia len na skladoch, ale zhruba polovica nedodaných áut je stále v tranzite.
Trojmiliardová strata
Tempo predaja sa spomaľuje aj v prípade Lightningu. Automobilka však uviedla, že kým v druhom štvrťroku minulého roka speňažila 70 percent svojho inventára Lightningu do 30 dní, tento rok v rovnakom časovom rámci predala len 39,3 percenta.
Ford chce tento rok vyrobiť 600-tisíc elektromobilov. Do nových programov investuje 50 miliárd dolárov. Očakáva sa, že zrejme stratí najmenej tri miliardy dolárov a pravdepodobne nebude v tomto segmente profitovať tri roky. Počas prvých niekoľkých rokov od uvedenia na trh to však nič nezvyčajné. Ziskovosti nepomáhajú ani výrazné zľavy a prudké znižovanie cien, ku ktorým automobilka pristupuje, aby udržala krok v cenovej vojne s Teslou.
Produkcia prevyšuje dopyt
Jeden z predajcov Fordu na východnom pobreží Spojených štátov uviedol, že súčasná miera výroby tohto výrobcu automobilov nezodpovedá dopytu zákazníkov, hoci spoločnosť bola optimistická a investovala do elektromobilov. „Myslím si, že Ford má skutočný problém,“ povedal. „Na sklade mám Lightningy aj Mach-E. To sme tu ešte nikdy nemali.“
Predajcovia značky Ford dostávajú prídely vozidiel z montážnych závodov mesačne na základe potrieb a špecifických požiadaviek trhu. „Myslím si, že produkcia prevyšuje dopyt,“ potvrdil díler z východného pobrežia.
Ford nie je jediný, kto sa snaží zosúladiť produkciu elektromobilov s dopytom. Dokonca aj najpredávanejšia Tesla mala tento rok problémy s prestrelenými zásobami, čo viedlo k sérii znižovania cien a ponúk na zdieľané nabíjanie Supercharger.
GM, konkurent Fordu, ktorý investuje miliardy dolárov do elektrifikácie, má takisto veľmi nízke predajné čísla elektrických vozidiel. Do júna predal 2 316 modelov vozidla Cadillac Lyriq a 49 elektrických Hummerov. V rovnakom období minulého roka sa podarilo nájsť nového majiteľa až pre 371 Hummerov.
Pre elektromobily bude nasledujúcich päť alebo desať rokov kritických. Výkonný analytik spoločnosti iSeeCars Karl Brauer povedal, že elektrovozidlá majú na americkom automobilovom trhu stále len desaťpercentný podiel.