Vodíkové vozidlá BMW iX5 Hydrogen, ktoré využívajú palivové články pochádzajúce od automobilovej značky Toyota sa montujú v mníchovskom závode. Tieto automobily na báze vodíka dokážu vyvinúť maximálnu rýchlosť viac ako 112 kilometrov za hodinu, uvádza portál CNBC.

Vozidlo uskladňuje vodík v dvoch nádržiach a dá sa naplniť za tri až štyri minúty. BMW uvádza, že podľa celosvetového harmonizovaného skúšobného postupu pre ľahké vozidlá (WLTP) je jeho dojazd 313 míľ.

Do prevádzky vstúpi v roku 2023, hoci rozsah pilotnej verzie je malý. Vozidiel má byť dokopy „menej ako 100“ a majú sa využívať na medzinárodnej úrovni na demonštračné a skúšobné účely pre rôzne cieľové skupiny.

Predseda predstavenstva BMW Oliver Zipse vo svojom vyhlásení vyhlásil, že vodík je „univerzálny zdroj energie, ktorý zohráva kľúčovú úlohu v procese energetickej transformácie, a teda aj v ochrane klímy.“

Ďalej opísal vodík ako jeden z najúčinnejších spôsobov skladovania a prepravy obnoviteľných energií. „Tento potenciál by sme mali využiť aj na urýchlenie transformácie sektora mobility,“ dodal Oliver Zipse.

„Vodík je chýbajúcim kúskom v skladačke, pokiaľ ide o bezemisnú mobilitu. Jedna technológia sama o sebe však nebude stačiť na to, aby sme umožnili celosvetovú mobilitu, ktorá nebude mať negatívny dopad na klímu.“

Vodík, ktorý Medzinárodná energetická agentúra opisuje ako „univerzálny nosič energie“, má rôzne možnosti využitia a v odvetviach, ako je priemysel a doprava by sa mohol aktívne používať.

BMW je jednou z viacerých automobiliek, ktoré pokračujú v skúmaní potenciálu vodíka. Medzi ďalšie patria Toyota a Hyundai, zatiaľ čo menšie podniky, ako napríklad Riversimple, takisto pracujú na vozidlách poháňaných vodíkom.

Vodík má síce svojich priaznivcov, ale niektoré významné osobnosti automobilového priemyslu si ním nie sú také isté a zostávajú na pochybách.

V júni 2020 generálny riaditeľ spoločnosti Tesla Elon Musk na Twitteri napísal, že „len blázon by predával palivové články“. Na účet vodíkových vozidiel sa opätovne Musk vyjadril aj v júli toho istého roku, kedy napísal „vodíkové bláznovstvá nedávajú zmysel“.

V máji 2022 Elon Musk pripomenul svoj skeptický postoj k úlohe vodíka v plánovanom prechode na udržateľnejšiu budúcnosť a označil ho za „najhlúpejšiu vec, akú si v oblasti skladovania energie dokáže predstaviť“.

Ďalšie dôležité správy

TEST jazdenky I Hyundai Kona
Neprehliadnite

Hyundai sa po odhalení detskej práce zbaví dcérskej spoločnosti v Alabame