Spomína, aké ťažké boli začiatky, pretože spotreba whisky v Japonsku prudko klesala. Akuto sa teda nezameral na masový trh, ale pokúsil sa vytvoriť niečo, čo by potešilo skutočných milovníkov tohto nápoja. „To je asi kľúč k nášmu úspechu. Spočiatku sme však mali s predajom problémy. Naša značka nebola slávna a trvalo nám dva roky, kým sme predali prvých 600 fliaš. Dnes ich toľko predám za jediný deň, z toho tretinu do zahraničia,“ chváli sa Akuto.
Ichiro‘s Malt má len desať zamestnancov, ale dokáže produkovať sto rôznych druhov whisky, ktorej cena môže dosiahnuť v prepočte až takmer tisíc eur.
Produkcia whisky v Japonsku sa začala v 20. rokoch minulého storočia, keď bola otvorená pálenica Yamazaki pri Kjóte, ktorá využívala skúsenosti mladého študenta zo Škótska.
Japonská whisky si však získala medzinárodné renomé až v posledných rokoch a dosahuje ceny, ktorý boli predtým vyhradené írskym a škótskym konkurentom. A to aj napriek tomu, že v Japonsku je len osem páleníc, kým napríklad v Škótsku ich je vyše sto. Na septembrovej dražbe v Hongkongu sa fľaša 50-ročnej Yamazaki predala v prepočte za takmer 25 700 eur.
Výrobcom Yamazaki nie je nikto iný ako veľkovýrobca nápojov Suntory, tretí najväčší svetový producent alkoholických nápojov. Firma tento rok za takmer 16 miliárd dolárov (12,6 miliardy eur) kúpila americkú spoločnosť Beam a jej značku bourbonov Jim Beam.
Pod Suntory patrí aj pálenica Hakušu ukrytá v lese v južných Japonských Alpách. Tam sa zrodila oná niekoľkonásobne ocenená zelená fľaša. „Aby ste pochopili špecifickosť Hakušu, musíte najskôr porozumieť tomu, prečo sme si zvolili túto lokalitu,“ upozorňuje jej riaditeľ Takeši Ono, ktorého citovala agentúra AFP.
Spoločnosť Suntory hľadala miesto obklopené bohatou prírodou, s hojnosťou vôd a hlbokými lesmi. Veríme, že toto prostredie dáva našej whisky sviežu chuť. Hovorí sa aj to, že japonská klíma so štyrmi značne odlišnými ročnými obdobiami zlepšuje proces fermentácie,“ vraví.
Yamazaki stojí medzi 300 fľašami v tokijskom bare Zoetrope, ktorý je akýmsi chrámom whisky, do ktorého putujú milovníci tohoto nápoje z celého sveta. Napríklad libanonský turista Abdalláh sem prišiel degustovať Ichiro‘s Malt, o ktorej už veľa počul. „Pred piatimi rokmi ste japonskú whisky v Libanone nedostali. Dnes majú dva-tri druhy všetky lepšie bary,“ hovorí.
Majiteľ baru v tokijskej štvrti Šindžuku Acuši Horigami sa svojou kolekciou prevažne japonskej whisky rád pochváli. Ale nepýtajte sa ho, ktorá je jeho najmilšia. „Všetky sú jemné, jemne sladkasté, ale predovšetkým majú toľko variácií! Každá pálenica vyrába veľa druhov svojej whisky,“ zdôrazňuje.
„Keď Japonci niečo začnú, vytrvajú až do konce. Je v tom akási tvrdohlavosť. Nikka (ďalšia významná značka whisky) a Suntory si vzali do hlavy, že budú vyrábať stále lepšiu a lepšiu whisky, a nikdy s tím neprestali. To je tá naša posadnutosť,“ hovorí Horigami.