Výrobcovia automobilov po celom svete plánujú do roku 2030 investovať do výroby elektromobilov a batérií viac ako pol bilióna amerických dolárov. Vyplýva to z analýzy agentúry Reuters.
Prinútení investovať
Pred necelými troma rokmi podobná analýza ukázala, že automobilky chcú minúť za elektromobily a súvisiace technológie 300 miliard dolárov. Rozhodnutie miest a štátov znížiť emisie oxidu uhličitého na nulu však výrobcov áut prinútili viac investovať do elektromobility.
Analýza ukázala, že automobilky plánujú v najbližích piatich až desiatich rokoch vynaložiť 515 miliar dolárov na vývoj a výrobu nových áut poháňaných batériami a na odklon od spaľovacích motorov.
Výrobca elektromobilov Rivian ide na burzu, predal akcie za 11,9 miliardy dolárov
Odborníci z odvetví sa však obávajú, že spotrebiteľský dopyt po elektromobiloch by mohla byť ďaleko nižšia ako náročné ciele, pokiaľ neprídu výrazne dodatočné ponuky a nezvýšia sa výdaje za dobíjaciu infraštruktúru.
Záväzky do elektrifikácie
Analytik firmy AutoForecast Brian Maxim prirovnáva rastúce investičné záväzky do elektrifikácie áut k studenej vojne. „Ako náhle niekoľko výrobcov oznámilo program elektromobilov, všetci ostatní oznámili svoje vlastné, inak by sa na ne poukazovalo, že zostávajú pozadu,“ uviedol.
Mnoho výrobcov ale kvôli plánuje značné objemy výroby v kategórii áut, kde zatiaľ nie je jasné, ako ich príjmu zákazníci a ktoré budú mať roky minimálny alebo nulový zisk.
Tesla chce expandovať do Indie. V ceste jej stoja politici, chudoba a dobytok
Reuters zostavil údaje na základe informácií z prehlásení firiem, prezentácií pre investorov a z dokumentov pre regulátory. Iný prieskum poradenskej spoločnosti AlixPartners ukázal, že investície automobilového priemyslu od elektromobilov do roku 2025 dosiahnú 330 miliard dolárov.
Tesla predá všetko, čo vyrobí
V minulom roku podľa AlixPartners všetky automobilky spolu vynaložili na kapitálové výdaje a na výskum a vývoj 225 miliard dolárov.
Automobilka Tesla je zrejme jedinou spoločnosťou, ktorá predá prakticky všetky autá, ktoré je schopná vyrobiť. Pripravuje tiež výstavbu nových veľkých závodov za niekoľko miliard dolárov blízko Berlína a Austinu, ktoré výrazne zvýšia jej ročnú výrobnú kapacitu.
E. Musk chce v roku 2023 predávať Teslu za 22-tisíc eur. Prečo sú elektrické autá také drahé?
Medzitým sa zvyšuje regulačný a politický tlak na svetových výrobcov aut, aby najbližších desiatich až pätnástich rokoch začali postupne ukončovať výrobu áut so spaľovacím motorom, vrátane hybridov na benzín a elektrinu a zvýšili výrobu plne elektrických modelov.
Koniec spaľovacích motorov
Rada krajín od Singapuru po Švédsko už tiež uviedla, že do roku 2030 zakáže predaj nových áut so spaľovacím motorom. Americký prezident Joe Biden chce, aby sa do roku 2030 elektromobily na celkovom predaji áut podieľali 40 až 50 percentami.
Fotostory: Najväčší konkurenti Tesly. Dokážu poraziť najhodnotnejšiu automobilku sveta?
Nemecká automobilová skupina Volkswagen, ktorá sa stále finančne spamätáva zo škandálu okolo podvádzania s emisiami áut s naftovým motorom z roku 2015, sa zaviazala do rok 2030 investovať do elektromobilov a batérií viac ako 110 miliard dolárov. To je viac ako 20 percent z plánovaných investícií celého odvetvia.
Japonci zaostávajú
Volkswagen a ďalšie nemecké automobilky Daimler a BMW plánujú do roku 2030 spolu vynaložiť 185 miliard dolárov. Americkí výrobcovia aut General Motors a Ford očakávajú, že do roku 2025 vynaložia takmer 60 miliard dolárov.
Čínske automobilky na čele s SAIC Motor, ktorá je partnerom Volkswagenu a GM, oznámili na najbližších desať rokov investície za viac ako 100 miliard dolárov. Japonské automobilky v tomto ohľade zaostávajú - Honda, Toyota a Nissan sa zatiaľ zaviazali k investíciám za menej ako 40 miliard dolárov.
Tesla ignoruje výzvy americkej rady pre bezpečnosť dopravy na úpravy funkcie Autopilot