Firma Foxconn posledných desať rokov svedomito postupovala podľa čoraz zložitejších plánov od spoločnosti Apple, ktoré jej pomáhali meniť kremík, sklo, plast, meď a iný materiál na stovky miliónov iPhoneov. Apple je však iba jedným z tucta prominentných zákazníkov tejto taiwanskej firmy, píše agentúra Bloomberg.

Google, Microsoft, Sony, ako aj mnoho ďalších, si u nej objednali výrobu telefónov, počítačov, tabletov, herných konzol, serverov či iných elektronických zariadení. Je teda úplne logické sa domnievať, že si Foxconn poradí aj s elektrickými autami. Zdá sa však, že tie sú pre ňu o čosi ťažším orieškom.

V roku 2022 firma zaplatila 230 miliónov dolárov za bývalý závod spoločnosti General Motors v americkom meste Lordstown. Jej pôvodným plánom bolo zmeniť toto miesto na jadro snáh Spojených štátov a posilnenie automobilovej výroby. V rámci dohody o predaji závodu si jeho bývalý majiteľ Lordstown Motors od firmy Foxconn objednal montáž svojich pickupov Endurance.

Taiwanská firma už vtedy svojmu automobilovému biznisu predpovedala sľubnú budúcnosť. Foxconn veril, že do roku 2025 bude v tejto oblasti dosahovať ročný zisk vo výške 33 miliárd dolárov. Okrem toho ohlásil aj plánované partnerstvá v Taiwane, Thajsku či Saudskej Arábii.

Je pravda, že podnikanie firmy v oblasti komponentov do elektrických áut sa tento rok zrejme päťnásobne zvýši a dosiahne hodnotu troch miliárd dolárov. Foxconnu sa však na poli vozidiel doteraz podarilo vyrobiť iba hŕstku prototypov, zopár desiatok elektrických autobusov a zhruba 40 kusov modelu Endurance pre firmu Lordstown Motors.

V januári Lordstown požiadal Foxconn, aby výrobu pickupov pozastavil, pretože náklady na ich produkciu prevyšovali cieľovú predajnú sumu vo výške 65-tisíc dolárov. O niekoľko týždňov navyše vysvitlo, že model Endurance, ktorého názov v preklade znamená „vytrvalosť“, mal problém práve v tejto oblasti. Minimálne jeden majiteľ tohto auta firme nahlásil, že vozidlu počas jazdy v studenom počasí „došla šťava“. Spoločnosť Lordstown následne Foxconnu 6. marca oznámila, že ak si táto taiwanská firma na pomoc nezavolá skúseného výrobcu automobilov, tak bude nútená vyradiť pickup z ponuky.

Toto oznámenie vyvolalo rad pochybností o vznikajúcom elektromobilovom biznise firmy. Lordstown totiž nepriamo naznačil, že Foxconn nie je schopný udržať vlajkový model Endurance vo výrobe aj napriek rozsiahlym zdrojom, odborným poznatkom týkajúcich sa premeny myšlienok na konkrétne výrobky či desaťročiam strávených budovaním dodávateľského reťazca, ktorý zaručoval, že tovar opustí brány závodu načas.

Analytička Danni Hewsonová z maklérskej firmy AJ Bell sa preto zamýšľa, či Foxconn bez pomoci zvonka jednoducho nie je pripravený stať sa hnacou silou na poli elektrických vozidiel. Taiwanská firma je však aj napriek nezdarom odhodlaná dotiahnuť svoje plány do úspešného konca a dodáva, že jej skúsenosti s elektronikou ju predurčujú uspieť aj v otázke áut.

Ďalšie dôležité správy

Filip Kadlečík
Neprehliadnite

Život v automobile sa zmení, dôvodom je rozvoj technológií i prechod na elektrický pohon